Setter inn Dreamliner-fly på populære Syden-ruter

Reisende fra Oslo til Malaga og Las Palmas kan oppleve at de får fly med Dreamliner i tiden fremover. Foto: Norwegian

Spania-reisende med Norwegian-billett kan den nærmeste tiden regne med en skikkelig overraskelse når de skal til sine reisemål i Syden. Problemene rundt selskapets Max-fly har tvunget Norwegian til å sette inn erstatningsfly på enkelte ruter.

Etter at selskapet ble tvunget til å sette sine 18 Boeing Max 8-fly på bakken for et par uker siden, har Norwegian måttet lage et nytt flyprogram for å få reisende innen Europa frem til sine bestemmelsessteder.

I en børsmelding mandag skriver Norwegian at selskapet vil sette inn sine store Dreamliner-fly «på høyfrekvente» ruter innen Europa for å få passasjerene frem dit de skal.

Nå kan flysmart24.no fortelle hvilke ruter som blir prioritert.

-Ja, Dreamlineren har allerede flydd til Malaga og Las Palmas fra Oslo og det kommer den til å gjøre fremover også, sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Også spredte storbyruter får Dreamlineren, som eksempelvis onsdagens avgang fra Oslo til Paris.

Det er ikke satt noen grense for hvor lenge Dreamlinerne kommer til å operere på Syden-rutene:

-Det vil skje så lenge det er behov, sier Sandaker-Nielsen.

Dermed vil mange oppleve at ferieturen til Spania ikke går med Norwegians vanlige kort- og mellomdistansefly, men med selskapets store og mer komfortable langdistansefly.

Dreamlineren fremstår nærmest som en koloss i forhold til de vanlige 737-flyene med sin kabin som har to midtganger og ni seter i bredden. Den har egen Premium-kabin der setene er bredere og benplassen større enn i de flyene som vanligvis brukes.

Dreamliner-flyene opererer normalt kun på de interkontinentale og oversjøiske rutene til Amerika og Asia.

Dreamlineren kan ta opptil 344 passasjerer, mens den vanlige flytypen har en kapasitet på 189 seter. Dermed er det mulig å slå sammen flere avganger, og fylle opp i en Dreamliner.

Å sette inn Dreamlinerne på Europa-ruter er samme grep som Norwegian tok i 2016. Den gang ble de satt inn fordi langdistanse-pilotene skulle trene seg på den nye flytypen. Det kunne bedre skje med mange avganger og landinger på de kortere rutene i Europa enn på langdistanse-strekninger.