Kjøpte klær for 22 000 kr – sendte regningen til Kjos

De to norske turistene mistet bagasjen sin på en reise til en gresk øy. Derfor måtte de kjøpe nye klær til ferien. Illustrasjonsfoto: Apollo

Da de to norske feriereisende ikke fikk bagasjen sin etter en flytur til Hellas med Norwegian, shoppet de nye klær for 22 000 kroner. Etterpå krevde de at flyselskapet skulle dekke hele regningen.

Norwegian har avvist kravet. Da sendte passasjerene saken over til Transportklagenemnda for flyreiser fordi de syntes avslaget var urimelig. Det hjalp ikke, utfallet ble akkurat det samme.

Det vil si – Norwegian har holdt døren åpen for at de to kan få dekket hele summen, men da på én betingelse.: At alle klærne de kjøpte, blir returnert til Norwegian. Der vil de ikke bli delt ut til de ansatte.

– Klærne vil i så fall bli gitt til et veldedig formål, sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til flysmart24.no. Hun presiserer at denne praksisen ikke gjelder undertøy eller hygieneartikler.

De to hadde reist fra Norge til Hellas midt på sommeren i 2017, men opplevde at bagasjen ikke kom. Den måtte de vente i fem dager på.

I slike tilfeller dekker flyselskapet nødvendige utgifter til klær. Men det var ikke småtterier de to handlet for. Den ene kjøpte klær for 9 302 kroner, mens den andre dro kortet for 12 436 kroner.

De to feriegjestene oppgir ikke hvilken øy de var på, men beskriver den som «en noe mindre men eksklusiv øy for turister, og med et begrenset vareutvalg.»

Norwegian forholdt seg til sine egne regler i slike situasjoner da de to krevde dekket klærne de hadde kjøpt for til sammen 22 000 kroner.

Den ene av passasjerene fikk 5 700 kroner utbetalt av selskapet, mens den andre fikk 4 100 kroner for det samme.

Norwegians regler er slik at selskapet dekker femti prosent av utgiftene til innholdet i den forsinkede bagasjen.

Når ikke hele beløpet blir dekker er det fordi selskapet tar utgangspunkt i at klærne har nytteverdi for passasjerene i etterkant.

Hos Norwegian var man imidlertid åpen for å dekke hele regningen. Full refusjon ville bli gitt dersom passasjerene sendte sine innkjøpte klær til Norwegian. Dette ble to blitt informert om.

Flyklagenemnda har behandlet passasjerens krav om å likevel få dekket hele regningen, men konkluderer med at den ikke se at Norwegian på noen måte kan sies å ha opptrådt regelstridig overfor de to reisende:

– Nemnda mener at Norwegians tilbud i dette tilfellet er rimelig, og viser til at klærne vil ha en nytteverdi for klagere senere, skriver den i sitt vedtak.

Og hvordan denne historien endte – om kundene godtok erstatningen eller sendte klærne til Norwegian for å cashe inn hele summen? Det kan verken Norwegian eller flyklagenemnda svare på.