Skulle bli størst – er blitt den store taperen i Skandinavia

Mindre trafikk på Arlanda Lufthavn utenfor Stockholm i fjor. Foto: Swedavia

Kampen om å være den største flyplassen i Skandinavia er intens. Å være størst betyr at det blir lettere å tiltrekke seg nye flyselskap og flere ruter, og dermed øke trafikken ytterligere.

Arlanda lufthavn utenfor Stockholm tok mål av seg til raskt å bli den ledende flyplassen i Skandinavia. Det var i 2015, og målet var å bli størst innen 202o. Siden det målet ble satt, har det stort sett bare gått i utforbakke for den svenske hovedflyplassen.

Siste året mistet den over 1 million reisende og ligger fremdeles på en tredjeplass i Skandinavia hva antall passasjerer angår. Både Kastrup utenfor København og Oslo Lufthavn er fremdeles større og opprettholdt sitt trafikknivå fra året før.

Slik ble resultatet

Arlanda har derimot sakket ytterligere akterut siden i fjor. Da var avstanden til Oslo Lufthavn på 1,2 millioner reisende. Sist år var den på tre millioner reisende.

De nakne tall for fjoråret er slik, ifølge flyplassenes egne rapporteringer:

København Lufthavn hadde 30,2 millioner reisende, Oslo Lufthavn: 28,6 millioner og Stockholm Lufthavn 25,6 millioner.

Stor trafikk normalen

Ledelsen for flyplassen i København gleder seg over en god utvikling, selv etter flere flykonkurser som har rammet flyplassen hardt.

Adm. dir. Thomas Woldbye kan imidlertid gi denne beskrivelsen av hvordan trafikksituasjonen oppleves på Kastrup:

– For bare få år siden var 100 000 reisende  på en dag en begivenhet. I dag er det kun en riktig travel reisedag, som de ansatte i lufthavnens mange virksomheter håndterer riktig bra, sier Thomas Woldbye til egen presseservice.

Rammet av flyskam

På Arlanda gikk trafikken ned, både på innenriks og utenriks. Forklaringen mange bruker er at Sverige, i motsetning til både Norge og Danmark, har blitt rammet av flyskam-fenomenet.

Spesielt har det gått ut over innenrikstrafikken der nesten en av ti flyreisende forsvant i løpet av fjoråret. Nedgangen har allerede kostet flyruter, der bl.a. Norwegians rute mellom Malmö og Stockholm ble lagt ned.

Likevel satser flyplassen på å bygge videre ut, til det som den selv kaller «en flyplass for fremtiden.»

På Oslo Lufthavn hadde man en liten økning, men langt mindre enn de fire prosentene som flyplassen hadde i fjor.

Fullere fly

Oslo lufthavn var økningen i antall passasjerer på bare 0,3 prosent sammenliknet med 2018, og totalt reiste 28 592 619 reisende til og fra Norges hovedflyplass. For Avinor er det derimot gledelig at antall flybevegelser går ned over hele linjen. Det er godt for miljøet:

– Flyselskapene lykkes med å utnytte kapasiteten sin bedre. De har fullere og større fly med plass til flere passasjerer per flygning, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Den samlede flytrafikken i Norge gikk noe ned i fjor, fra 54,3 millioner til 54,0 millioner.