Max-flyet blir ikke godkjent før Steve har testet det

Norwegian og de andre selskapene som har flyforbud for Boeing 737 Max venter på at Steve Dickson (t.v.) skal godkjenne den på nytt. Det skjer ikke før FAA-sjefen personlig har flydd det. Foto: Boeing /FAA

Det er fortsatt helt det blå når skandaleflyet Boeing 737 Max kommer på vingene igjen. Det er det amerikanske luftfartstilsynet bestemmer når det kan skje. Flytypen har hatt flyforbud siden mars i fjor.

En ting er helt sikkert: Denne mannen skal ha fløyet flyet før det blir aktuelt å gi Norwegian og alle andre som har Max-flyet i sin flåte, lov til å sette Max i rutetrafikk igjen.

Navnet er Stephen Marshall Dickson, eller Steve som han gjerne kalles. Han er ikke hvem som helst i denne sammenheng. Han er sjef for det amerikanske luftfartstilsynet, Federal Aviation Administration (FAA.)

Katastrofeflyet kommer ikke på vingene igjen før Steve har gitt tommelen opp.

Nye problemer dukker opp

Det kan vise seg å ta lenger tid enn de verste spådommene.

Mens hele luftfartsverden har ventet i over et år på at FAA skal godkjenne flytypen, dukker det så å si uavlatelig opp nye problemer knyttet til flytypen.

Det siste er av den nesten absurde typen:

Det har det blitt oppdaget at Boeing-ansatte har glemt igjen verktøy, filler og andre ting i tankene på minst halvparten av de 400 flyene som stå ferdig utenfor fabrikken i Seattle. Dette er fly som har blitt produsert etter at flyforbudet inntrådte, men som kundene ikke har kunnet hente fordi de ikke hadde lov til å fly dem hjem. Etterlatenskapene ville ha vært en potensiell sikkerhetsrisiko hvis det ikke hadde blitt oppdaget.

Har fått mye kjeft

Likevel har FAA nå antydet at flytypen, som har hatt et verdensomspennende flyforbud siden midten av mars i fjor, i løpet av midten av 2020 vil bli re-sertifisert og godkjent for passasjertrafikk.

Det vil i så fall skje etter den grundigste sjekk noen flytype noen gang har vært gjennom. FAA har fått mye kjeft og blitt etterforsket for at tilsynet ikke fulgte tett nok med i prosessen da Max-flyet i sin tid ble sertifisert.

Det skjedde ved at Boeing selv sto for godkjennelsen. Ansatte har i ettertid innrømmet at det ble tatt snarveier for å få flytypen ferdig tidlig av hensyn til konkurransen fra den europeiske flyfabrikken Airbus.

Tar familien med seg

Derfor har FAA gitt Boeing beskjed om at flyfabrikken bare kan glemme å få fastsatt noen dato for når flyet blir godkjent.

Flyets software skal sjekkes ned til minste detalj. FAA har gjort det klart at dette vil ta den tid det tar, og har bedt Boeing slutte med sine uavlatelige varsler til markedet at ny godkjennelse er like rundt hjørnet.

Stephen Dickson har også forsikret at det ikke bare er han som skal ha fløyet flyet før det blir klarert igjen.

Også hans familie skal være med på den avgjørende flyturen, har han sagt.

To ulykker

Det var et havari med flytypen i Etiopia 10. mars i fjor som utløste det globale flyforbudet. Et Max-fly fra det nasjonale selskapet Ethiopian Airlines styrtet og 157 mennesker mistet livet.

Det ble ganske raskt mistanke om at ulykken hadde samme årsak som et havari med et fly fra Lion Air i Indonesia 29. oktober 2018.

Flytypen er utstyrt med et MCAS-system som skal hindre flyene å steile. Når flyets snute går for høyt og flyet risikerer å steile, skal MCAS-systemet motvirke dette og sikre at normal balanse gjenopprettes.

Mistanken har vært at dette systemet overreagerte og overkompenserte på de to flyene. Dermed unngikk man ikke bare å steile, men også tvang flyet nedover slik at de til slutt krasjet.

Lik flysmart24.no på Facebook