Norwegians konsernsjef: – Hele flyflåten kan bli satt på bakken

Jacob Schram er konsernsjef i Norwegian. Selskapet har store problemer økonomisk, en situasjon som har blitt forverret av korona-smitten. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Norwegian

Norwegians konsernsjef, Jacob Schram, sa på en videokonferanse fredag at selskapet er forberedt på at hele selskapets flyflåte må settes på bakken.

Schram sa dette mens han viste til at flyplasser blir stengt på grunn av korona-tiltak ulike steder.

Schram er i karantene fordi han har oppholdt seg utenfor Norden innenfor de frister myndighetene har satt.

Han avviste ikke at det kan skje noe med langdistanse-satsingen etter at korona-problemene er et tilbakelagt stadium.

Flyplasser lukker

Han svarte også på en rekke spørsmål – her er noen:

– Kan det bli ytterligere rutekutt ut over det som er kjent til nå?

– Ja, det kan det. Et klart worst case er at flyplassene lukker og at vi ikke kan fly. Da er det ingen fly som flyr. Det må vi kunne være forberedt på. Regner vi på det og tenker vi på det? Ja, det gjør vi.

– Klarer dere å få alle passasjerer som er i utlandet hjem?

– Ja, det er det viktigste prioritet for oss. Vi må få passasjerene hjem til de land de hører hjemme i. Også å få mannskapene våre hjem dit de skal.

Alle fly på bakken

– Kan hele flyflåten bli satt på bakken?

– Det verste utfallet er at flyplasser og luftrom blir stengt. Det er bare å se på hva som skjer i Italia og at vi ikke kan fly inn i USA, unntatt fra Storbritannia. Hvis flyplasser lukker og vi ikke får flydd, betyr det alle fly på bakken. Jeg sier ikke at det skjer, men vi må være forberedt på det. Korona er ikke bare et problem for Norwegian. Den er i ferd med å lamme hele flyindustrien.

– Er det aktuelt å legge ned langdistanse-satsingen?

– Alt handler nå om at Norwegian skal eksistere også etter korona-krisen. Når vi er gjennom krisen skal flyselskapet inn i normal drift igjen. Da må alle strategier gås gjennom på nytt. Også alle spørsmål rundt langdistanse. Vi har skapt en helt ny modell innenfor langdistanse. Spørsmålet er om vi skal justere den til fremtiden.

Må ha økonomisk løsning snart

– Vil det være aktuelt å slå sammen flyvninger med SAS eller andre selskaper på avganger med lavt belegg?

– Det er ikke et alternativ vi har kikket på.

Om behovet for kapitaltilførsel sa han:

– Jeg vil ikke uttale meg om statlig kriselån, her kan det være mange alternativer. Det som er viktig er å få tilført likviditet. Og det haster. Det dreier seg om uker – ikke måneder. Vi har god dialog med politikerne, sa Schram.

Schram har videre gitt en uttalelse om den generelle situasjonen etter at regjeringen fredag la frem en hjelpepakke for næringslivet.

Den går bl.a. ut på at passasjeravgiften fjernes fra 1. januar i år og frem til og med 31. oktober 2020. Dessuten en midlertidig oppheving av samtlige lufthavnavgifter til og med 30. juni.

Redusere tapene

Om dette sier Schram i en pressemelding fredag:

– Vi synes det er svært bra at regjeringen nå reduserer avgiftstrykket for norsk luftfart, men det er dessverre ikke nok i den svært krevende situasjonen vi står i. Vi trenger konkrete tiltak nå som styrker likviditeten betydelig på kort sikt, så signalene om at det jobbes med ulike løsninger en i fase to er helt avgjørende, sier han.

Han understreker at selskapet jobber for å begrense tapene:

– Vi gjør nå alt vi kan for å gjennomføre alle de tiltakene som er nødvendig for å redusere de økonomiske tapene denne situasjonen påfører oss, uansett hvor smertefulle de er. Samtidig skal vi ta vare på våre kolleger og kunder på best mulig måte, sier Schram.

Lik flysmart24.no på Facebook