Ble syk av massiv smugrøyking på røykfritt ferie-hotell

Røykplagen var stor for de norske gjestene på Sunwing Sandy Bay Beach hotell på Kypros. Foto: Ving

Det norske gjestene kjøpe seg Syden-ferie på noen av de beste hotellene reisearrangøren Ving har. Valg av hotell var helt bevisst. Det var røykfritt, og faren spanderte på seg det kostbare oppholdet på grunn av hans 16-årige datters helseplager. Det gjorde at hun måtte unngå å bli eksponert for røyk.

Oppholdet på Sunwing Sandy Bay Beach hotell i Aya Napa på Kypros skulle imidlertid ende i et regelrett røyke-mareritt.

Massiv smugrøyking

Nå har gjestene fått et plaster på såret av Ving i form av et gavekort på 3 000 kroner. De to klaget også saken inn for Transportklagenemnda for pakkereiser, som sier nei til mer erstatning. Nemnda mener Ving ikke ble gitt god nok anledning til å rydde opp i all smugrøykingen på hotellet.

For de norske gjestene ble imidlertid mye av ferien fullstendig ødelagt fordi andre gjester ikke viste respekt for røykeforbudet. Hotellet har totalt forbud både på rommene og terrassene, og det er også forbudt med e-sigaretter.

De norske gjestene skrev i klagen at de opplevde at terrasse deres ble røyklagt både morgen og kveld av folk i leilighetene rundt dem. De dampet i vei fra flere leiligheter, til tross for forbudet. Dette gjorde at nordmennene våknet om nettene av at det stinket røyk i leiligheten.

Datteren ble syk

Andre gjesters uhemmede smugrøyking hadde et så stort omfang at datteren etter hvert ble syk. Hun måtte operere inn et nytt venekateter, som hun hadde på grunn av sin sykdom. Det er en operasjon som må skje under full narkose.

De norske gjestene klaget på forholdene flere ganger til hotellet, og sier at de også tok det opp med Vings representanter som ba dem kontakte resepsjonen.

Det hjalp ikke. Til tross for flere henvendelser ble forholdene ikke bedre.

Burde ha tatt kontakt

Røykingen gjorde det umulig å sitte ute og kose seg morgen og kveld, hevdet de. De så også at røyk ble stumpet i blomsterbed slik at det ikke skulle vises i leiligheten.

Oppholdet på Sunwing-hotellet, som skjedde i sommer, ble etter hvert ubehagelig for faren fordi han var så  ofte i resepsjonen for å klage.

Ving har svart klagenemnda at dersom gjestene hadde tatt kontakt via den informasjonen de fikk da de ankom hotellet, ville selskapet ha grepet inn i situasjonen. Dette gjorde gjestene ikke.

Kunne blitt bortvist

Ving skriver at de er kjent med at det ble satt opp ekstra røyking-forbudtskilt på et naborom for å minne de som bodde der om forbudet.

Reglene er slik at hvis dette ikke blir respektert, vil synderne først få en advarsel, og eventuelt bli bortvist fra hotellet. Eventuelt kunne de plagede gjestene ha blitt flyttet.

-Ving oppfordrer gjestene til å ta kontakt med deres representanter på stedet og forklare situasjonen når man opplever problemer eller mangler. Kontakten er viktig for å fastslå om det dreier seg om mangler som gir rett til kompensasjon, for å oppklare eventuelle misforståelser rundt hva som er bestilt og ikke minst for at de skal få muligheten til å finne en løsning, skrev Ving til pakkereisenemnda.

Passende kompensasjon

Den har gitt Ving medhold i at gjestene burde ha klaget til Ving via den kontaktinformasjonen de fikk ved ankomst. Det ville ha gitt selskapet en mulighet til å rydde opp for de norske gjestene.

Nemnda finner derfor at gavekortet på 3 000 kroner fra Ving er en passende kompensasjon for ubehaget de hadde under Kypros-ferien.

Ving selv oppgir at hotellet Sunwing Sandy Bay Beach er et av de mest populære hotellene selskapet har på Kypros.