Reisejurist om cashpoint-tilbudet: – Villeder kundene

Reise-jurist Rolf Forsdahl (innfelt) mener kunder bør tenke seg om før de løser inn billetter hos Norwegian i cashponts. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Privat

Den akselererende korona-situasjonen tvinger nå flyselskapene til massive kanselleringer og ruteendringer i dagene og ukene fremover. Parallelt med dette kansellerer kundene flyginger på ruter som fremdeles går.

Det skjer bl.a. fordi Norwegian sender mail til berørte kunder der de får tilbud om å avbestille reisene mot å få billettkostnaden refundert i form av cashpoints. Ifølge selskapet skal rundt 50 000 kunder ha benyttet seg av dette tilbudet siden på bare et par-tre dager.

En av landets mest erfarne reise-jurister ber imidlertid folk tenke seg om før de aksepterer dette tilbudet. Han mener Norwegians utspill kan oppfattes som spekulativt. Han mener Norwegian villeder sine kunder.

Satser på manglende kunnskap

– Norwegian satser tydeligvis på at den vanlige kunde ikke kjenner lovverket, og styrer kunden mot et alternativ som passer Norwegian bedre enn det å betale penger tilbake, sier Rolf Forsdahl til flysmart24.no.

Som jurist og tidligere leder for Virke Utland i en årrekke, har Forsdahl jobbet med komplisert reise-juss.

Han mener avtaleloven (avt.l.§36) kommer til anvendelse i den ekstraordinære situasjonen som har rammet reiselivet som følge av korona-viruset. Han mener Norwegians tilbud mangler opplysning om dette elementet:

Dette er avgjørende

– En bestemmelse i avtaleloven tilsier at en avtale kan heves dersom det inntreffer omstendigheter etter avtaleinngåelse og som gjør at det vil være urimelig å kreve avtalen gjennomført. Denne bestemmelsen hjemler krav om full refusjon dersom kunden vil påberope seg den. I dette tilfellet har kunden ikke noe valg siden Norwegian ikke opplyser noe om det, sier han.

Han mener kunder som får Norwegians tilbud om selv å kansellere og som ikke har mulighet til å reise grunnet reiseråd eller karantenebestemmelser, kan påberope seg bestemmelsen i avtaleloven og kreve pengene tilbake.

Har rett på kontanter

I mailene fra Norwegian står det ingenting om retten til å få billettkostnadene tilbakeført på konto i form av penger.

– Når Norwegian i dette tilfellet tilbyr cashpoints og ikke kontanter, er det å villede kundene. Slikt bygger ikke tillit, sier Forsdahl. Og det å nærmeste oppfordre kundene til å selv å avbestille billettene med den følge at selskapet i neste omgang kanskje selv må kansellere flygingen og da slippe å måtte betale tilbake billetten i penger, kan oppfattes spekulativt, mener Forsdahl.

Han mener at når selskapet selv kansellerer flygingen er det ikke tvil om at kundene skal ha kontanter, ikke cashpoints.

Brutalt valg

At Norwegian vil unngå å betale tilbake fordi selskapet trenger pengene i sin kamp for å overleve en krise som var konkurs-nær allerede før korona-situasjonen, mener han ikke betyr noe i denne sammenheng:

– Flyselskapene, også Norwegian, har et brutalt valg: De må enten «jukse» med kundenes rettigheter for å holde seg flyvende så lenge som mulig. Eller må tilbakebetale billettpengene slik kundene har krav på etter avtaleloven og flypassasjerrettighetsforordningen, med den følge at kassa går tom og konkursen banker på døra, sier han.

Norwegian: – Bruk reiseforsikringen

Kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion Gibson i Norwegian kommenterer ikke det forhold at kundene kan ha rett til kontanter, ikke cashpoints når dee selv kansellerer reiser. Hun mener selskapet nå opptrer i en helt ekstraordinær situasjon:

– Samtidig er de aller fleste som er ute og reiser, dekt av en reiseforsikring. Det er i slike, ekstraordinære tilfeller at man skal kunne benytte seg av reiseforsikringen. Dette er noe alle i hele flybransjen oppfordrer til akkurat nå. Nå bruker vi alle tilgjengelige ressurser vi har som ikke er permittert for å tilrettelegge for at så mange nordmenn som mulig kommer seg hjem til Norge så fort som mulig, sier hun.