Feil flyinformasjon etter teknisk feil i Avinor-systemet

Rutetider og avganger som for lengst har blitt kansellert som følge av korona-krisen, står oppført som om de går som normalt på bl.a. OSLs nettsider. Foto: Avinor

Publikum har de senere dagene sett at trafikk-informasjonen om flyavganger og ankomster, har vært feil på Avinors nettsider. Selskapet kan ikke garantere at opplysningene vil være korrekte i dagene fremover.

Feilen har bl.a. ført til at publikum har blitt villedet til å tro at fly, som for lengst har blitt kansellert, likevel går som normalt.

På Avinors nettsider skulle de ha vært merket som innstilt, men har stått oppført som de har gått som normalt.

Kansellert for lengst, sto oppført som normalt

– Det har denne uken vært en del problemer i forbindelse med innmelding av kansellerte flyvninger av ulike årsaker. I tillegg har vi også hatt en teknisk feil som har påvirket flytidene på Avinor.no de siste dagene, sier pressevakt Nora Prestaasen til flysmart24.no lørdag ettermiddag.

Feilen førte fredag bl.a. til at SAS’ avgang SK 907 til New York (Newark) var oppført som om den fortsatt gikk. Denne forbindelsen ble lukket for over en uke siden.

Får informasjon fra flyselskapene

Heller ikke Ryanairs avgang til Stansted, som ble stoppet for mange dager siden, var merket som kansellert. Det samme gjaldt det polske flyselskapet LOTs forbindelse til Warszawa. Den har vært stanset helt siden Polen stengte sine grenser i forrige uke. Samt flere andre avganger.

Prestaasen sier at alle kanselleringer på avinor.no oppdateres på bakgrunn av informasjon fra flyselskapene, men at en teknisk feil har gitt feilinformasjon for publikum.

– Denne feilen er nå funnet og vi forventer at dette er i orden innen kort tid. Avinor gjør manuelle tiltak for å ha en så korrekt visning av informasjon som mulig, sier hun nå.

Kan oppstå feil også fremover

Hun kan likevel ikke garantere at nettsidene vil være helt korrekte i dagene fremover heller:

– På grunn av den ekstraordinære situasjonen vi er i vil vi nok fortsatt oppleve enkelte feil knyttet til kanselleringer på avinor.no. Vi jobber tett med flyselskapene for å sørge for at informasjonen på våre nettsider er så oppdatert og korrekt som mulig, sier hun.

Mange kanselleringer

På grunn av svikt i etterspørselen etter flyreiser som følge av korona-viruset, har de fleste flyselskapene vært tvunget til å kutte drastisk i sine ruter.

Dette har skapt en helt ny situasjon også på Oslo Lufthavn, der man nå ser flere titalls kanselleringer hver eneste dag. Det gjelder alle selskaper – både nordiske og fra utenfor Norden.

Den ekstraordinære situasjonen har også ført til at det er begrenset tilgang til serveringssteder og butikker på Avinors flyplasser. Åpningstider kan også avvike fra det som er normalt, heter det på OSLs nettsider.