Disse to bildene forteller det meste om korona-pandemiens konsekvenser for norsk og internasjonal luftfart.
Bildet til venstre viser en bortimot normal flyaktivitet over Europa den 7. mars. Bildet til høyre er tatt på samme tidspunkt på døgnet, en måned senere – den 7. april – og etter at korona-krisen har slått til.
Bunnen kan være nådd
Flightaradar24-bildene viser luftfartens virkelige korona-krise. For industrien kan det være en trøst at analytikerne mener at bunnen kan være nådd. Ifølge analyseselskapet OAG er den tydeligste forandringen også den mest åpenbare: Andelen innenrikstrafikk har skutt i været, mens utenlandsrutene har forsvunnet – en etter en.
Normalt er trafikken over Europa er stor, det kan man tydelig sees på bildet til venstre. Da korona-pandemien kom, endret alt seg.
Det skjedde brått. Etterspørselen etter billetter falt som en stein, det var nærmest som å slå av en bryter. På bildet til høyre er det 2 400 færre fly i trafikk over Europa enn på bildet før krisen slo til.
Lagringsplass for fly
I dag kjenner vi den foreløpige fasiten, slik radarbildene avslører:
Flytrafikken har stupt, og mange flyselskaper har satt så å si alle flyene sine på bakken. Flyplasser verden rundt har endret seg fra travle kommunikasjonsområder til lagringsplass for bortsatte fly.
Situasjonen er enda verre enn etter terrorangrepene i USA i 2001.
IATAs generaldirektør og administrerende direktør Alexandre de Juniac sier at situasjonen har gått fra vondt til verre, og at krona-pandemien uten tvil den største krisen som næringen noen gang har møtt.
Vil ta tid
Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir tror det kan ta tid å komme tilbake til nivået før korona-krisen:
-Alle tidligere nedturer innen luftfart og reiseliv har gitt en relativ rask opptur. Denne gangen vil det ta lengre tid før vi er tilbake på vekstsporet, er hans klare konklusjon.
Han sier at mye avhenger av om Europa og verden for øvrig får kontroll over virussituasjonen:
– Det vil ta et års tid før vi er tilbake på nivået før Covid-19, men det er basert på at man får kontroll over virussituasjonen på global basis i løpet av sommeren. Veksten videre ser ut til å bli lavere enn tidligere beregne. Verden vil reise og når Covid-19 er glemt kommer etterspørselen tilbake til normalen, tror jeg.
Nordmenn har alltid vært et farandes folk. Det vil vi fortsette med når mobiliteten er tilbake og korona-situasjonen er glemt, sier Elnæs til flysmart24.no.
Kan se annerledes ut etter krisen
Ferske tall fra analysebyrået OAG viser at Europa er den delen av verden som har kuttet mest. Her er kapasiteten redusert med 87 prosent i forhold til normalsituasjonen. Landene i Europa som har kuttet mest er imidlertid ned med 90 prosent.
Under et webinar sist uke sa en annen analytiker, John Grant, at mange land nå har kuttet flytrafikken så mye at det ikke er mulig å gå noe lavere.
– Mange flyselskaper har foretatt kapasitetskutt på 90 prosent pluss de siste par ukene, sa Grant. Han advarte mot at den flyindustrien etter krisen kan se annerledes ut enn den gjorde da krisen slo til for alvor midten av mars.