Flyselskapene har allerede begynt å planlegge et nytt liv etter korona-krisen. Da vil de tilby fly med større avstand mellom passasjerene. Det vil ha en kostnad – prisen på flybilletter vi skyte i været.
Det tror den norske flyeksperten Hans Jørgen Elnæs. Analytikeren i WinAir mener at prisøkning på billettene er en uunngåelig konsekvens av at hvert fly skal ta færre passasjerer:
Prisene skyter i været
– Det kan medføre at fly bare kan fylle opp en tredel av setene og da vil billettprisene skyte i været. Jeg tror vi har sett bunnen på de laveste billettprisene og fremover vil vi se en stigende trend, sier Elnæs til flysmart24.no.
I USA har Delta Air Lines allerede innført de nye reglene til sosial distanse mellom de reisende. Det første europeiske selskapet har også meldt seg med tilsvarende planer, om å blokkere midtsetene i kabinen slik at hvert fly får færre passasjerer.
180-seter blir til 120-seter
Sjefen for den ungarske flykometen Wizz Air, et selskap som nylig vokste forbi Norwegian som Europas tredje største lavprisselskap, har allerede vært ute og sagt at det vil innfri krav om sosial distanse om bord.
– Det betyr at et 180 seters fly bare vil kunne ta 120 reisende med de nye reglene, har konsernsjef Jozsef Varadi forsikret markedet om.
Selskapet forbereder reisende på at flyreiser etter korona-krisen kan bli noe annerledes og dyrere enn det vi opplevde før krisen brutalt satte verdens fly på bakken i mars.
Å redusere antall reisende i hvert fly vil være stikk i strid med grunnlaget for prisfallet på flybilletter de senere årene.
Stappe flest mulig inn
Her har poenget nettopp vært å stappe så mange passasjerer som mulig inn i hvert fly. På den måten har selskapene kunnet senke prisen på hvert enkelt sete og øke de kommersielle inntektene fra bagasje, salg om bord og nettverk.
Elnæs ser ikke bort fra at det kan bli store endringer om bord når selskapene skal på vingene igjen. Smittefrykten vil da trolig ennå eksistere blant passasjerene:
Mange seterader tomme
– Det er sannsynlig at det blir krav til sosial distanse, både på flyplasser og i flyene. Hva som blir minste tillatte sosiale distanse er ikke definert ennå, men sannsynligvis fra 1.5 til 2.0 meter eller mer. Dette vil i så fall bety at flyselskapene vil få en utfordring. Det betyr sannsynligvis bare en eller to passasjerer per seterad. Annenhver seterad kan bli stående tom, sier Elnæs.
Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til flysmart24.no at selskapet forholder seg til de krav myndighetene til enhver tid setter, men vil ikke kommentere eventuelle planer om å redusere passasjerantallet om bord på flyene:
Avventer nye krav
– SAS har hele tiden fulgt myndighetenes råd og anbefalinger etter utbruddet av korona. For flyselskapene gjelder primært de samme forholdsreglene som for resten av befolkningen; god håndhygiene og hoste-etikette. Samtidig følger vi situasjonen tett og er i dialog med relevante myndigheter, noe vi selvsagt vil fortsette med, også med tanke på eventuelle nye råd og krav, sier Eckhoff.
- LES OGSÅ: Dette er blitt ny standard for å unngå korona-smitte på fly
- LES OGSÅ: Norges største reisebyrå: Slik blir flyreisene etter korona-krisen
- LES OGSÅ: Startet støttegruppe for Norwegian – den har tatt helt av
- LES OGSÅ: Glem Syden-ferien i sommer – favorittlandene satser på neste år