Korona-krisen har ført til full krise for Flytoget. Passasjertallet har falt som en stein. 95 prosent av trafikken er borte. Det har fått selskapet til å innlede samarbeid med konkurrenten Vy. Den kraftig reduserte passasjertrafikken via Oslo Lufthavn, har redusert behovet for tilbringertjenesten til landets hovedflyplass til et minimum.
Mens Flytoget under normale omstendigheter markedsfører seg med avganger mellom Oslo S og Gardermoen hvert 10. minutt, er situasjonen i dag en helt annen:
– Vi har mistet ca 90-95 % av passasjerene våre. Flyoget har én avgang i timen nå, og vi har ingen formening om når det kan bli normale tilstander igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Gjestland i Flytoget til flysmart24.no.
Normalt kjører Flytoget og Vy i konkurranse fra hovedstadsområdet og til Oslo Lufthavn. Mange har oppdaget at det er nesten halve prisen å spare på å ta det tidligere NBS i forhold til hurtigtogtilbudet med Flytoget. Forskjellen i tidsbruk er også minimal, noen få minutter.
Nå er det midlertidig slutt på konkurransen, og de to selskapene tillater nå reiser på den andres billetter. Om man har Flytoget- eller Vy-billett kan man bruke begge selskapene. Det har fått den følge at Flytoget har halvert prisen på enkeltbillett fra Oslo fra 198 til 99 kroner hver vei. Det er harmonisert med Vy som tar 109 kroner.
Med Vys tre avganger i timen og Flytogets ene, blir det derfor fire avganger i timen å velge mellom for de som måtte ha behov for togtransport til flyplassen.
Begge selskapene understreker at dette er en midlertidig ordning, som skal gjelde knappe to uker til. Perioden kan imidlertid bli forlenget.