Strengere korona-tiltak på SAS-flyene

De ansatte på SA-flyene skal spre passasjerene der det er mulig, ifølge nye regler hos selskapet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapet SAS innfører nå nye og strengere regler på sine flyvninger. Selskapet advarer samtidig reisende om at de vil bli tatt av flyet dersom de blir ansett for å være uskikket til å fly.

De nye smittvern-tiltakene for luftfarten, som ble presentert denne uken, er allerede i ferd med å bli innført på flyene både hos SAS, Norwegian og Widerøe.

Hos SAS betyr det ifølge pressesjef John Eckhoff bl.a. at det er innført en ny prosedyre der de kabinsatte skal spre passasjerene mest mulig for å hindre smitte og at passasjerene kommer for nære hverandre.

Advarer de reisende

Dette er en helg der de nye reglene blir prøvd i litt større skala fordi flyene er fullere enn normalt siden det er langhelg. Derfor blir det ifølge Eckhoff ekstra overvåkenhet på at de som skal være med ikke setter det nye regelverket på prøve.

– Vårt kabinpersonale er der for våre passasjerers sikkerhet og er der blant annet for å avdekke om noen kan være uskikket til å fly, også utenom korona. I så fall blir de avvist ved boarding eller tatt av flyet. Det er en vurdering som gjøres på stedet. I tillegg påhviler det selvsagt et ansvar på den enkelte om å unngå andre dersom man har symptomer eller er syk, som ellers i samfunnet, sier Eckhoff til flysmart24.no.

Felles regler

Eckhoff sier at SAS nå ser nå på de praktiske konsekvensene av tiltakene i veilederen, og hvordan selskapet best implementerer disse.

– I dette bildet mener vi det er viktig å ha felles internasjonale regler for å unngå praktiske ulemper ved grensekryssing og konkurransevridning mellom selskapene, sier Eckhoff.

Han sier at selskapet allerede har tatt en rekke egne grep for å sikre en så smittefri reise som mulig både for passasjerene og de ansatte.

Blokkert midtsete kommer

Den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen EASA har utarbeidet generelle anbefalinger som flyselskapene kan følge. Denne uken kom Folkehelseinstituttet med en egen og detaljert veiviser som vil bli normen på flyene etter hvert. Blant annet gjelder dette blokkert midtsete på alle flyvninger.

– Vi er i en prosess nå, for å se hvordan vi best kan innføre den løsningen. Den lar seg ikke gjennomføre umiddelbart. Flere av langhelgens avganger er booket over nivået som gjør at vi kan blokkere ut midtetene, sier Eckhoff.

Dette er reglene

Dette er reglene som allerede er innført hos SAS:

– Passasjerene som sitter lengst bak går om bord først, slik at passasjerene skal unngå kontakt ved forbipassering.

– Kabinpersonalet prøver å spre passasjerene der det er mulig.

– Det fremre toalettet er  stengt for passasjerer, kan kun brukes av mannskapet.

– Ingen kabinansatt står ved posisjon «overwing exit» ved ombordstigning. Dette er ansatte som har posisjonen ved vingene når flyet fylles.

– Det er ingen servering under flyvningen.

– Selskapet har tatt bort sitt inflight magasin, dette er SAS-magasinet som ligger i setelommen.

– Ekstra grundig rengjøring av kabinene, som normalt skjer hver måned, foretas nå hver dag.

– I tillegg er det ytterligere tiltak ved eventuelle flyvninger til flyplasser som klassifiseres som høy-risikoområder.

– Det er hansker og spritgel om bord til mannskap, dersom de ønsker å benytte det.

Ikke munnbind

Enkelte amerikanske selskaper har innført krav til at ansatte skal gå med munnbind på jobb, og bl.a. hos lavprisselskapet Jet Blue er det også ønsket at passasjerene har munnbind på. Derfor utleveres munnbind til alle reisende ved ombordstigning.

Dette tiltaket har Folkehelseinstituttet ikke funnet nødvendig, men har ellers anbefalt at det blir tatt med begrenset mengder håndbagasje om bord. Disse tiltakene vil bli gradvis innført både hos SAS, Norwegian og Widerøe, etter anbefaling fra helsemyndighetene.

LES OGSÅ: Spilte syk og ble oppgradert til business class – dette er metodene
LES OGSÅ: Rasende passasjerer hetser SAS og Norwegian på det groveste
LES OGSÅ: Disse flyselskapene krever betaling for håndbagasje
LES OGSÅ: Dette nye kjempeflyet skal erstatte verdens største flykjendis