Nå er det lønnsomhet som gjelder – slik blir Nye Norwegian

Nye Norwegian vil komme til å kvitte seg med mange fly, som her står korona-parkert på Oslo Lufthavn. Foto: Avinor

Norwegian overlever selskapets verste krise noensinne, men det blir et annerledes flyselskap som reiser seg når selskapet skal bygges opp igjen. Den statlige milliard-garantien det får tilgang til er avgjørende for å holde liv i selskapet. Men det kommer til å bli endret.

Selskapet omtaler selv den nye utgaven som Nye Norwegian. Det er ikke tilfeldig. Selve basismodellen med billige flybilletter og direkteruter er et kjennetegn som vil følge selskapet videre. Konsernsjef Jacob Schram omtaler dette prinsippet som «Norwegians DNA.» Men én drøm er over i overskuelig fremtid:

– Bjørn Kjos’ visjon om at Norwegian skulle bli et verdensomspennende lavpris flyselskap er nok ikke lenger oppnåelig. Det blir å rykke tilbake til start med fokus på markedene i Norge, Skandinavia og Norden, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til flysmart24.

Bygge seg opp

Hvordan selskapet selv tenker seg fremtiden, går tydelig frem i det dokumentet selskapets nåværende ledelse utarbeidet i forkant av forrige ukes finansdrama. Der skriver selskapet at det skal bygge seg opp i Norge og Norden frem mot neste år, for så å løfte videre i Europa og på langdistanse frem mot år 2022.

Flyflåten skal ned. Selskapet har i dag 168 fly. Frem mot våren neste år er det bare sju fly i drift. Når satsingen øker neste år skal flåten bestå av opp mot 110 fly.

At Norwegian vil kvitte seg med ett av tre fly forteller tydelig hvilken nedkjøling av virksomheten selskapet står overfor. Flyene som skal med videre blir parkert inntil det blir bruk for dem igjen.

Regner på hver rute

Det innebærer en kraftig reduksjon i antall ruter, og der kun de rutene som gir overskudd, kommer til å overleve. Mantraet blir lønnsomhet, lønnsomhet og atter lønnsomhet. Det gjelder også ruter i Norge:

– Hver rute vil bli regnet på og selskapet vil i tillegg følge nøye med på hva konkurrenten SAS gjør på innenlands, mener Elnæs.

Norwegian har i situasjoner der selskapet tidligere har vært i en presset situasjon ikke lagt skjul på at også en del norske ruter lever et farlig liv. Det gjelder de litt mer marginale rutene som til Ålesund, Kristiansund, Molde og Haugesund. Også ruter i nord, spesielt til Alta og Kirkenes, kan være utsatte i en oppbyggingfase.

Satt på vent

Alle Europa-ruter er i praksis satt på vent frem mot neste vår, om ikke det skulle skje et uventet oppsving i markedet kombinert med reiselettelser som gjør at selskapet kan tjene penger på disse rutene.

De Europa-rutene som lever tryggest er de som normalt trekker mange reisende, til hovedstedene som London, Paris, Praha, Amsterdam og Roma.

Hvis noen av de mange Øst Europa-rutene overlever, er det kun fordi de gir penger i kassen. Disse rutene er sterkt konkurranseutsatt med Wizz Air, et selskap som i motsetning til Norwegian har milliarder på bok.

Spania viktig fortsatt

Ferietrafikken kommer til å bli svært viktig også for Nye Norwegian. Rutene til Spania har alltid vært den viktigste basisen for ferie- og fritidssatsingen. Disse rutene sikrer billettinntekter i nesten et år i forveien, og er viktig arbeidskapital for selskapet.

Ruter til Alicante, Malaga, Barcelona og Las Palmas vil garantert bli å se igjen. Det samme med sesongrutene til Hellas og Tyrkia. Spørsmålet blir om rutene blir fløyet fra like mange flyplasser i Norge som selskapet har gjort til nå.

London blir mindre

London blir også i fremtiden et knutepunkt, men først og fremt med langdistanse-ruter, slik som i dag. Her mener Elnæs at det kan komme et lite skifte:

– Jeg blir ikke overrasket om Norwegian vil satse på de noe nyere Boeing 787-9-flyene, som er litt større enn den Dreamliner-utgaven de startet med og som er litt mibndre. Hvor mange langdistansefly det blir er det ikke lett å svare på. Flere enn 10 men færre enn 20 tror jeg, sier Elnæs.

Selskapet vil likevel trolig kutte kraftig i Europa-trafikken ut fra på Gatwick. Selv om konkurrenten British Airways blir borte og langrute-konkurransen dermed reduseres, vil trolig en del marginale langruter –  til Argentina og Canada – bli av de første som blir strøket.