Det meste av SAS’ langrutetrafikk ligger nede som følge av korona-krisen, og i SAS frykter man at det vil fortsette slik en god stund fremover.
Blant de oversjøiske rutene som raskt forsvant da pandemien slo inn over Norge i mars, var direkteruten fra Oslo Gardermoen til Newark-flyplassen utenfor New York.
Den daglige forbindelsen var før korona-krisen slo til selskapets eneste faste interkontinentale rute fra Norge, i tillegg til en sesongrute til Miami med opptil et par avganger i uken.
Nå er det uklart når New York-forbindelsen kan komme tilbake igjen.
– Når det gjelder trafikken mellom Oslo Lufthavn og USA håper vi på lettelser i restriksjonene og at vi eventuelt kan gjenoppta trafikken. Per i dag er der imidlertid vanskelig å ta en beslutning, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.
I dag er reiserådet at norsk UD fraråder reiser til landet.
Den internasjonale trafikken i SAS er for tiden minimal, og selskapet opererer kun 10 prosent av sitt interkontinentale rutenett. Det dreier seg alle om avganger fra København.
Selskapet har fem ukentlige turer til New York og Chicago, og tre til San Francisco. Alle andre langruter, også de fra Stockholm og Oslo, er satt på vent.
– Slik vil være slik inntil videre. Vi følger markedet nøye og setter opp nye ruter der det er etterspørsel etter flyreiser. På Asia vil vi for eksempel kunne åpne trafikk til Shanghai eller Beijing om det kommer lettelser i reiserestriksjonene mellom Kina og Europa, mener Eckhoff.
Ruten fra Oslo til New York ble gjenopptatt av SAS i mars i 2011, etter å ha ligget nede i mange år. Det var betydelig motstand innad i SAS mot å starte ruten, mange fryktet at det ville bli et tapsprosjekt og at nordmenn kunne reise via København eller Stockholm.
Frykten for tap ble raskt gjort kraftig til skamme. Ruten har hatt god økonomi så å si fra første dag, og gitt et verdifullt bidrag til SAS’ kasse opp gjennom årene. Det har ikke bare vært godt innslag av nordmenn på ruten, og amerikanske reisende har i økende grad benyttet den på reiser til Norge og Skandinavia.
- LES OGSÅ: Påbud om munnbind – nå renner avbestillingene inn
- LES OGSÅ: IATA: Tre grunner til at folk frykter smitte på fly