Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air fikk ingen triumfferd da det i november satset på norske innenriksruter. Det planlagte rutetilbudet ble raskt redusert på grunn av reise-anbefalingene fra myndighetene.
Nå venter selskapet på at vaksinasjons-prosessen skal få et større omfang, slik at den norske reise-aktiviteten kan skyte ny fart.
Da har selskapet en klar plan om ta av for alvor igjen, og konkurransen med SAS og Norwegian gjenopptas, slik Wizz Air hadde planlagt.
Skal opp igjen
– Vi forventer å øke vår virksomhet til tidligere planlagte nivåer så snart lokale restriksjoner tillater og etterspørsel i markedet er der, sier kommunikasjonssjef Andras Rado i Wizz Air til flysmart24.
Wizz Air kom inn i Norge med store ambisjoner og på en tid da flyaktiviteten på norsk innenriks var helt på topp i Europa. Etter kort tid hadde selskapet lansert 15 ulike ruter i Norge, fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør.
Så kom innstrammingene som følge av den økte smitteaktiviteten her i landet, med anmodning fra myndighetene om å redusere også reiseaktiviteten.
Nedjustert, men midlertidig
Dermed ble også norsk innenriks kraftig rammet ved at folk kuttet ut reiser. Det traff Wizz Air midt i selskapets oppbyggingsfase her i landet.
Derfor har planene blitt nedjustert midlertidig, og rutesatsingen redusert og til dels utsatt til senere i år. Fra februar og utover skal selskapet gradvis øke sin aktivitet, ifølge selskapets egne nettsider.
– Ja, Wizz Air har redusert sin norske innenlandske kapasitet på grunn av lokale reiseanbefalinger utstedt av staten for å bekjempe spredningen av covid-19, sier Rado.
Kan bruke fem år
Selskapet har blitt omstridt i Norge på grunn av holdningen til fagforeninger. Ryanair hadde også det samme standpunktet, inntil selskapet snudde for over fire år siden.
Wizz Air har tidligere gjort det klart overfor flysmart24 at selskapet har en langsiktig strategi i Norge, og at det er innstilt på at oppbyggingen her i landet kan ta inntil fem år.
Tilbakeslaget den senere tid har ikke endret på selskapets plan.
– Vi vi Wizz er fortsatt dedikert til det norske markedet og å tilby billetter til lave priser kombinert med god ombordopplevelse på vår moderne og unge flåte, sier Rado.
Billetter for to kroner
Wizz Air overrasket det norske markedet med svært lave priser, helt ned i 49 kroner på enkelte kampanje-dager, da det kom inn i Norge. Slike priskampanjer har blitt merkevaren til dette selskapet.
Da det åpnet sin nye base i Adu Dhabi i De forente arabiske emirater nylig, gikk det enda lenger. Da solgte selskapet billetter til greske reisemål, seks timer unna, for bare litt over 2 kroner.
I Italia lanserte det billetter for 10 kroner da Wizz Air gikk inn i det markedet i fjor.
- LES OGSÅ: Norwegian-exit: SAS klar til å satse mer på langruter
- LES OGSÅ: Norwegian kutter langdistanse – satser på Europa
- LES OGSÅ: Trump-tilhengere lager bråk – flyansatte gruer seg til jobben
- LES OGSÅ: Alle må teste seg på grensen – men ikke ennå
Meld deg på nyhetsbrev