Norwegian kutter langdistanse – satser på Europa

I dag står en del av Norwegians langdistanse-fly Beoing 787 Dreamliner nedsnødd og parkert på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Styret i Norwegian har tatt et valg for gjenoppbyggingen av selskapet: Det vil konsentrere seg om korte reiser innen Norden og Europa, og kutte ut langdistanse-satsingen.

Dermed er det snipp snapp snute for planene til Bjørn Kjos om å bygge opp Norwegian til å bli et verdensomspennende selskap.

Styret har gått ut med sine nye planer i en melding til Oslo Børs torsdag formiddag. Styret sier at ved å satse på kortere ruter innen Europa, er langdistanse-satsingen ikke levedyktig. Selskapet vil satse på en flåte på 50 Boeing 737-fly, og øke til 70 fly neste år.

– Riktig avgjørelse

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir er ikke i tvil om at styret har tatt en riktig avgjørelse:

– Det var nok ikke noe annet valg enn å legge ned langdistanse og kvitte seg med de store Boeing 787 Dreamliner. Fokus blir nå Norden og det er jeg helt enig i. 50 fly var litt i underkant av forventning men det holder godt til å begynne med så får NAS heller bygge seg opp etter hvert, sier Elnæs til flysmart24.

Fortsatt lave priser

Norwegian skriver selv at selskapets nye forretningsplan baserer seg på et europeisk kortdistansenettverk.

Selskapet skal tilby lave priser på innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa.

– Innenriksreiser i Norge og flygninger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram i meldingen.

Håpet knust

Dette er imidlertid dårlig nytt for alle de som hadde håpet at Norwegian skulle holde fast på sin plan for å få selskapet gjennom korona-krisen:

Satse i Europa og beholde et visst oversjøisk rutenettverk.

Langdistanse-satsingen til Norwegian skaffet Norge mange direkteruter til andre kontinenter. Spesielt var det mange ruter til USA, men også til Asia der ruten til Thailand var populær blant de norske fritidsreisende.

Nå er håpet om lavpris direkteruter knust. I alt 35 langdistanse-fly skal nå selges, og det i et tøft marked.

Norwegian var et økonomisk sunt selskap som gikk med overskudd, inntil satsingen på langdistanse-ruter tok til.

Nå forsøker selskapet å komme seg ut av konkursbeskyttelsen i Irland og Norge. Det har som mål å hente inn 4-5 milliarder kroner i frisk kapital samtidig som det vil kutte gjelden til rundt 20 milliarder kroner.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles