Da turen til ferieparadiset ble ødelagt av støy på hotellet, som ble så ille at det eldre norske paret valgte å bytte til et dyrere hotell. Etterpå krevde de erstatning, men tapte. De hadde ikke lest hotell-beskrivelsen godt nok.
Turen gikk med Ving til det 4-stjerners Hotel Zilwa Attitude på Mauritius i Det indiske hav. Dette er et eksklusivt reisemål som mest av alt knyttes til et rolig liv med god service.
De fant raskt ut at det ikke var mye som minnet om det elegante Mauritius de hadde vært på tre ganger før:
Mye var feil
Her var det elendige strender der ingen badet, høy musikk på kveldene slik at det ikke gikk an å sitte i baren, det var ingen eldre mennesker der og regelen om å kle seg i pent tøy til middagen ble ignorert – folk møtte opp i shorts, t-skjorte og sandaler. De mente Vings beskrivelse av hotellet var helt feil, og det igjen årsaken til at ferien ble så mislykket.
De klaget til Ving, men selskapets representant dukket ikke opp før etter tredje dag. Paret bestemte seg da for å flytte fra det bråkete hotellet, fordin de mente at hele oppholdet ville blitt spolert.
Flyttet til gammel kjenning
De valgte derfor å flytte til et hotell de hadde bodd på før, det 5-stjerners Paradise Cove som de mente var svært bra. Det kostet paret 10 335 kroner
ekstra:
Det syntes de var rimelig at de fikk i erstatning, fordi de hadde rotet bort 4 dager av i alt 10 på oppholdet på Zilwa. Oppholdet på 5-stjerners hotell var nemlig dyrere enn det de opprinnelig hadde bestilt.
Dette kravet sa Ving nei til, og viste til at paret ikke tok kontakt med Ving i Norge slik at selskapet sentralt kunne medvirke til å finne en løsning. Dessuten mente selskapet at det paret klaget over, burde vært kjent:
Gir all informasjon
«Ving informerer i hotellbeskrivelsen at hotellet har bar, nattklubb og
kveldsunderholdning i form av levende musikk, karaoke, diskotek og danseshow de fleste kveldene i uken, skrev Ving i sitt tilsvar.
Dessuten dette:
– Under «Viktig å vite» gjør Ving oppmerksom på at det er vanlig å oppleve forstyrrelser på hoteller, og at en må være forberedt på dette spesielt om hotellet har bar,» skrev Ving i sin begrunnelse for avslaget.
Selskapet hadde ellers aldri fått klage over støy på dette hotellet fra noen av de tidligere gjestene.
Må regne med støy
Dette har Transportklagenemnda for pakkereiser lagt avgjørende vekt på. Den kan heller ikke se at parets misnøye med badestrendene kan rettferdiggjøre et krav om erstatning.
«Når det gjelder klagers anførsler om støy fremkommer det av beskrivelsen av hotellet at det har bar, nattklubb og kveldsunderholdning i form av levende musikk, karaoke, diskotek og danseshow de fleste kveldene i uken. Basert på denne beskrivelsen av hotellet, må støy påregnes etter nemndas vurdering, » bemerker den tørt.
- LES OGSÅ: Har større inntekter på gebyrer enn på billetter
- LES OGSÅ: Spania: «Smitte-bølgen angriper med økt hastighet og kraft»
- LES OGSÅ: Godt nytt for Norwegian-reisende med flyskrekk
- LES OGSÅ: Oslo Lufthavn i Europa-toppen på smittevern-tiltak
Meld deg på nyhetsbrev