Mange episoder med munnbind-bråk – reisetopp vil gi bøter

Passasjerer som nekter å følge bestemmelsen om å bruke munnbind på fly, bør kunne bøtelegges, mener direktør i Norges største reisebyrå. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Etter at flyselskapene i Norge innførte munnbindpåbud i mai, har det vært over 40 hendelser om bord som har vært så grove at de har blitt meldt inn til Luftfartstilsynet. Nå mener reise-topp at det er nødvendig å straffe passasjerer som nekter å følge reglene enda hardere.

Hos Luftfartstilsynet sier man at bråk om bruk av munnbind er hendelser som inntreffer ganske ofte. Antallet meldinger fra selskapene er nå oppe i 44.

Denne situasjonen får flere til å reagere:

– Slike bør kunne bøtelegges, mener direktør i landets største reisebyrå, Anette Maltun Koefoed.

Tidligere denne uken kunne flysmart24 fortelle om passasjeren på et SAS-fly som ble kastet av fordi vedkommende nektet å ha på munnbind slik reglene tilsier. Avgangen ble kraftig forsinket.

Koefoed mener at ringvirkningene av slik oppførsel gjør at de som forårsaker slike episoder også bør bli presentert regningen for de kostnadene dette fører til.

Kan ikke gjøre som de vil

– Resultatet er at fly blir forsinket, mannskapene blir forsinket og igjen flere andre passasjerer forsinket. I disse tider opplever vi alle regler og påbud som vi liker og ikke liker. Men dette er ikke tiden for at vi alle skal gjøre som vi vil og heve oss over råd og anbefalinger fra myndighetene, sier Koefoed.

Den aktuelle episoden inntraff på et SAS-fly fra København til Oslo sist tirsdag. Mannen nektet å etterkomme beskjed fra kabinpersonalet.

Både SAS og Norwegian har hatt påbud om munnbindbruk for alle om bord, som en del av smitevernet, siden midten av mars i fjor.

SAS får ros

Etter at saken var publisert på flysmart24 har det strømmet inn med reaksjoner, som så å si uten unntak roser SAS for å slå hardt ned på slik oppførsel.

Koefoed er kommunikasjonsdirektør i reisebyrå-konsernet og mener selskapet gjør rett i å reagere kraftig mot passasjerer som nekter å følge bestemmelsene om smittevern:

– Dette er ikke bare av eget hensyn, men hensyn til andre og også hensyn til flyselskapene som er pålagt å følge strenge råd. Det å stå i veien for at flyselskapene får gjort jobben sin, spesielt i denne tiden, er uholdbart, sier hun.

Selskapene må avgjøre

Nanna Herman Vik er flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet og sier at slike episoder som på SAS-flyet skjer ganske ofte:

– Spesielt i begynnelsen da påbudet ble innført. Nå er påbudet blitt mer akseptert, men det er også færre passasjerer. I databasen vår har vi 44 saker frem til i dag hvor det har vært problemer med passasjerers bruk av munnbind, sier Vik.

Hun sier at det ikke er noe eget lovverk som regulerer forføyningene, men selskapene selv som lager egne prosedyrer for håndtering av uregjerlige passasjerer.

– Ofte er det slik at kabinpersonalet eller kapteinen kan kreve at passasjerer skal benytte munnbind, hvis ikke må de forlate flyet. Hvis man allerede er i lufta er dette vanskeligere, og det utøves nok også skjønn i hvert tilfelle. Men det er altså opp til selskapene selv, og det kan være forskjellig praksis i ulike selskap, sier Vik.

SAS overrasket

Reise-toppens klare beskjed til de som skal ut å fly i disse dager er det bare å forholde seg til reglene fra flyselskapene.

– Hvis ikke, må man bli hjemme eller finne andre transportformer, sier Koefoed.

Pressesjef hos SAS, John Eckhoff, sier han ble overrasket over det store, men positive engasjementet, saken på flysmart24 førte til.

– Reaksjonene viser etter min mening at luftfarten har gjort mye riktig i denne krisen. Vi var blant de første med obligatorisk munnbind, samt tidlig ute med omfattende tiltak. Sikkerhetstanken ligger jo luftfartens natur, men også interessant å se at kundene i så stor grad omfavner tiltakene – spesielt nå som det «hardner til», selvsagt, sier Eckhoff.

Får ikke penger tilbake

Han sier at alle SAS’ passasjerer må følge anvisninger fra personalet om bord:

– Hvis ikke kan off boarding bli resultatet. Slik har det i og for seg alltid vært, og det siste året gjelder dette obligatorisk bruk av munnbind også. Så ja – det gjelder i fortsettelsen, sier han.

Til de mange som har kommentert saken og lurer på om mannen kan få billetten refundert, sier han:

-Nei, den som oppfører seg slik har ikke krav på å få pengene sine tilbake, sier Eckhoff.

«Så lei slike folks ego»

Her er en lite utvalg av reaksjoner fra de som har kommentert saken på flysmart24.no’s Facebook-side:

«Jeg støtter SAS og alle selskaper som viser handling. Jeg blir så lei av enkelte menneskers ego.»

«Veldig bra! Svartelist de gjerne også i samme vending!»

«Her burde ved kommende betale en erstatning til medreisende, når man bevisst ødelegger for andre.»

«Bra gjort av SAS. Om denne mannen gir blanke i å bruke munnbind på en kort flytur CPH – OSL så kan man være sikker på at han gir blanke i de fleste smittevernregler ellers også.»

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles