Stanset av sandstorm – det fikk etterspill for Norwegian

Slik så det ut på flyplassen i Las Palmas da sandstormen herjet som verst. Skjermdump: Flyplassens web-kamera

En sandstorm fra i fjor forfølger Norwegian. Selskapet har fått flyklagenemnda mot seg i måten det håndterte situasjonen for passasjerer på. De ble påført ekstrautgifter på grunn av hendelsen.

Nå tar Norwegian en tenkepause og vurderer om det skal imøtekomme de reisendes krav om å få dekket sine utgifter.

Hendelsen ligger mer enn et år tilbake i tid, og kortversjonen er slik:

Åpner for en løsning

Fordi selskapets fly fra Norge ble rammet av sandstorm ved Kanariøyene, kunne de ikke lande der passasjerene skulle, men måtte gå ned på en annen flyplass. De fløy ikke passasjerene helt frem og dit de skulle.

Da reisende mente at de skulle ha dekket utgiftene de fikk ved selv å måtte ta seg frem til det egentlige reisemålet, sa selskapet nei.

De klaget til flyklagenemnda, som har gjort et vedtak som går ut på at Norwegian bør betale ekstrakostnadene.

Nå er det mulig at flyklagenemndas beslutning gjør at det likevel kan bli en ordning for de sandstorm-rammede reisende, kan pressesjef Tonje Næss i selskapet røpe:

– Vi har mottatt vedtaket fra flyklagenemda og skal nå vurdere saken nærmere, sier hun i en kommentar til flysmart24 i dag.

Her er bakgrunnen

Den aktuelle turen gikk fra Stavanger til Gran Canaria. På grunn av sandstorm (calima) var det ikke mulig å lande på flyplassen i Las Palmas.

Norwegians fly gikk derfor ned på en annen av Kanariøyene, Fuerteventura. Andre selskaper ble tvunget til å lande på Tenerife.

Sandstormen var voldsom og rammet flyavganger gjennom flere døgn, og ble omtalt i flysmart24 gjennom flere artikler.

Etter to dager fikk passasjerene beskjed om å ta seg til Gran Canaria på egen hånd.

Sa likevel nei

Løsningen ble ferje, som de måtte betale selv. De fikk etter egen oppfatning løfte fra Norwegian om at de skulle få merutgiftene dekket av selskapet.

Men Norwegian avslo senere alle krav, og svarte de reisende at omdirigeringen skjedde på grunn av uheldige værforhold, og at selskapet derfor ikke var pliktig til å dekke ekstrautgiftene.

Reisende klaget avslaget inn for Transportklagenemnda for flyreiser, men når nemnda henvendte seg til selskapet for å få deres versjon av saken, har Norwegian ikke svart.

Annen måte

Nemnda har derfor landet på at sandstormen var en ekstraordinær omstendighet som fritar selskapet fra å betale EUs standarderstatning.

Den er derimot klar på at de reisende har krav på omruting snarest mulig, det vil si at flyselskapet måtte finne en annen måte å få passasjerene frem på.

Det gjorde ikke Norwegian.

Derfor gir nemnda de reisende medhold i at de har rett på å få ekstrautgiftene – i dette tilfellet 1 400 kr for ferge og 30 euro for taxi – dekket av Norwegian.