Kaller nytt norsk flyselskap et «Frankenstein-monster»

Bjørn Kjos er en av investorene bak Norse Atlantic Airways. Nå hudflettes selskapets USA-planer. Foto: Norwegian

Amerikanske flyselskaper frykter økt konkurranse fra det nye norske lavprisselskapet Norse Atlantic Airways, og fortsetter sitt hardkjør mot Bjørn Kjos. Han er en av investorene bak det nye lavprisselskapet.

Flytoppene har denne uken sagt at de vil presse Kongressen og Transportdepartementet til å iverksette gransking av Norse Atlantics søknad om å få fly mellom Europa og USA, med ruter fra bl.a. Oslo.

– Dette er et forretningsmessig Frankenstein-monster, satt sammen av en haug med døde deler, sier presidenten i Air Pilots Association, Joe DePete, om det norske selskapet.

På krigsstien igjen

Fagforeningsbossen motarbeidet aktivt også Norwegian. Han nøyer seg ikke med sin bitende karakteristikker av Kjos og Norwegian.

Han har også fortalt reportere at han er glad for at Norwegian kollapset, skriver avisen Airline Weekly.

Sammen med sjefen for United Airlines vil han at president Joe Bidens transportminister, Pete Buttigieg, skal sette en stopper for nordmennenes nye flyplaner. De vil at ministeren skal avslå selskapets ønske om trafikkrettigheter. Slik vil de hindre at Norse Atlantic noen gang blir en konkurrent for amerikanske selskaper.

Investor Bjørn Tore Larsen er hovedmannen bak planen om å starte lavprisruter mellom Europa og USA fra desember.

Vil ikke ha konkurranse

Det skal skje fra bl.a. byer som London, Paris og Oslo til New York, Miami og Los Angeles.

Det er ikke mer enn en uke siden det første angrepet mot Norse Atlantic kom, også det fra flytopper i USA. Nå er de på krigsstien igjen.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener de gjentatte utspillene mot nordmennene kommer fordi amerikanske flyselskaper ikke vil ha økt konkurranse.

– Jeg tror ikke kampanjen mot Norse Atlantic og Kjos vil lykkes, sier Elnæs til flysmart24.

Forpurret, ikke stanset

Da Norwegian satset på langruter skjedde det ikke uten kamp mot nettopp amerikanske flyselskaper og deres ansatte. Norwegians planer ble forpurret flere år før selskapet fikk alle formaliteter i orden for å kunne satse for alvor i USA. Det vokste til en stor aktør på flere ruter til og fra Europa.

Nå har amerikanerne kastet seg over Norse Atlantic.

United-sjefen, Scott Kirby, blir sitert på at han mener historien med Norwegian viser at det ikke er mulig å tjene penger på trans-atlantisk lavpris.

– De hadde aldri en sjanse til å tjene penger. De gjorde mye skade underveis men nå er de borte, sa han.

Klarer ikke stanse planene

Hans Jørgen Elnæs tror ikke de mektige amerikanske flyinteressene klarer å stanse Norse Atlantic Airways:

– Jeg tror ikke det blir noen problemer for Norse Atlantic Airways å få trafikkrettigheter fra amerikanske myndigheter. Det kom ikke som noen overraskelse at fagforeninger og flyselskap kommer med innspill for å stoppe Norse Atlantic Airways, men at dette får gjennomslag hos transportministeren i USA har jeg svært liten tro på, sier han.

Flysmart24 har bedt Norse Atlantic kommentere de amerikanske reaksjonene, men selskapet har ikke svart ennå.