Vil stanse USA-angrepene på nytt norsk lavprisselskap

Den norske investoren Bjørn Tore Larsen er hovedmannen bak Norse Atlantic Airways. Det skal benytte Boeing 787 Dreamliner-fly. Foto: Norse/Boeing

Mannen bak det nye norske lavprisselskapet Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen, rykker nå ut for å stanse kritikken som kommer mot selskapet fra konkurrenter og fagbevegelse i USA.

–  Vi har ingen forbindelse med Norwegian, hverken eiermessig eller på noen annen måte, sier han.

Uttalelsen fra Larsen kommer etter at amerikanske flyselskap og amerikansk fagbevegelse har satt i gang en kampanje mot det nye norske lavprisselskapet.

Det skal starte lavpris direktefly fra Europa til USA, fra bl.a. Oslo, London og Paris til New York og Los Angeles.

Utnytter lavkostland

Flysmart24 fortalte i går om motstanden som har dukket opp i USA, og de bitre karakteristikkene mot selskapet som «et Frankenstein-monster,» som sjefen for Air Pilots Association, Joe DePete, kaller det.

I likhet med da Norwegian i sin tid startet sine langruter, hagler det med kritikk mot prosjektet, med de samme aktører involvert som nå ber Biden-administrasjonen si nei til å gi Norse flytillatelse i USA.

Den samme kampanjen kjørte de mot Norwegian, men tapte. Nå går de samme kreftene løs på Norse Atlantic, der Bjørn Kjos dukker opp som en av investorene sammen med sin parhest Bjørn Kise.

«Vil utnytte lavkostland»

Argumentet er det samme som tilfellet var med Norwegian – at Norse vil registrere og bemanne sine fly i lavkostland for å kutte utgifter til lønn og drift. På den måten vil de også undergrave markedet for USAs egne flyselskaper.

Dette avviser Larsen tvert:

– Disse utspillene er ikke basert på fakta. Norse er et norsk flyselskap med norske eiere og hovedkontor i Norge, og selskapet vil i nær fremtid bli notert på Oslo Børs. Norse vil søke norsk driftstillatelse, skriver Larsen i en epost til flysmart24.

Skal ansette amerikanere

Han presiserer at Norse skal bemanne flyene sine i de markedene det opererer:

– Vi skal være en utfordrer som tilbyr langdistanseflygninger til en lav pris for folk flest, og vi skal selvsagt konkurrere innenfor gjeldende regulatoriske rammer. Vi skal ansette flere amerikanske medarbeidere – både flygende personell og administrativt personell – og de vil få faste ansettelser, skriver Larsen.

– Vi respekterer fullt ut de ansattes rett til å organisere seg, og vil samarbeide med fagforeningene og forholde oss til de avtaler som gjelder mellom arbeidsgiver og arbeidstager – også for våre amerikanske medarbeidere, presiserer han.

Kjenner ikke selskapet

Norse Atlantic Airways skal etter planen starte sine første flyvinger i desember, og Larsen er ikke redd for at motstanden i USA skal forpurre disse planene:

– Etter hvert som det blir mer kjent hvordan Norse bygges opp og hvordan vi skal drive selskapet, så vil vi bli vurdert som en attraktiv og seriøs aktør. Da er jeg overbevist om at vi vil få de tillatelsene vi trenger, også i USA. Her er det fakta som gjelder, og ikke antagelser fra noen som ikke kjenner selskapet, skriver Larsen.