Billetter snart i salg – første avgang er bestemt

Den 30. juni tar første Flyr-fly av. Dermed er det fire selskap som slåss om reisende på de store flyplassene i Norge. Foto: Flyr

Det nye norske lavprisselskapet Flyr har avslørt nye detaljer rundt oppstarten denne fredag morgenen: Selskapet satser på å ha første avgang den 30. juni, og flyet skal gå fra Oslo til Tromsø.

Billettsalget starter i mai, går det frem av en børsmelding fra Flyr. Oppstartsdatoen er tilpasset regjeringens plan for gjenåpning av Norge og at det blir adgang til mer reising enn i dag. Oppstart 30. juni er en måned senere enn det selskapet tidligere har sagt var målsettingen.

Selskapet forteller ikke hvilket prisnivå de første billettene vil ligge på, men vil gå rett inn i konkurransen med SAS, Norwegian og Wizz Air på norsk innenriks. Alle de tre andre flyr allerede på det som blir åpningsruten for Flyr.

Slik blir rutenettverket

I en presentasjon flysmart24 tidligere har omtalt går det frem at selskapet i starten skal fly innenriks fra Oslo til Tromsø, Harstad/Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger. Etter hvert kommer også Alta, Molde, Ålesund og Haugesund.

I tillegg skal Flyr fly mellom Oslo og København, i tillegg til ruter til Nice i Frankrike samt Barcelona, Alicante og Malaga i Spania. Alicante er satt opp også fra Bergen.

Utenriks kommer etter hvert ruter til Stockholm, London, Amsterdam, Paris, Athen, Praha, Berlin, Roma og Palma på Mallorca. Mange av disse skal også flys fra byer utenfor Oslo.

Selskapet er klar på at det skal ha et rutetilbud som hele tiden er tilpasset etterspørselen. Den langsiktige planen er en flåte på 28-30 fly.

– Tar ingen sjanser, mener analytiker

Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i WinAir, mener Flyr gjør lurt i å starte med nettopp en rute til Tromsø:

-Tromsø er en fornuftig destinasjon når man bare skal operer med ett fly. Jeg tar da utgangspunkt i at Flyr bare har fått en maskin levert innen juli. Det blir da en lang rute som blant annet gir god utnyttelse av flyet og høyere billettpriser enn å fly med høy frekvens og lave billettpriser. Det høy konkurranse på rutene innen Sør-Norge, sier Elnæs til flysmart24.

Han mener Flyr viser at selskapet ikke tar noen sjanser med oppstarten:

– De tar ingen sjanser på å sette i gang for tidlig. Det er fornuftig med den usikkerheten som ligger rundt regjeringens åpningsplan. Men, vi bør nok regne med at det blir mer eller mindre normalt å reise innenlands fra midten av juni eller starten av juli. Da er Flyr klar og får opptil to måneder med forsalg av billetter. Markedet booker reiser tettere inn på avreisedato nå og da holder det med å åpne opp for salget som Flyr gjør, sier Elnæs.

Forutsigbarhet

Flyr-sjefen sier at planen er nøy avstemt med regjeringens plan:

– Regjeringens gjenåpningsplan gir oss i Flyr den forutsigbarheten vi trenger for å starte billettsalget. For å unngå en situasjon med betydelige endringer i ruteprogrammet og påfølgende ombestillinger som vil påvirke kundene negativt, er vår oppstart tilpasset regjeringens gjenåpningsplan, sier sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr i en børsmelding.

At datoen er satt til 30. juni betyr at selskapet da kan begynne å konkurrere på et tidspunkt da regjeringen i sin gjenåpningsplan har sagt at det da også er klart for mer utenlandstrafikk. Planen åpner for mer innenrikstrafikk allrede i mai.

Stor interesse

– Vi opplever stor interesse fra folk som ønsker å begynne å reise igjen. Vi ser frem til å ønske kundene velkommen om bord på vår første flytur fra Oslo til Tromsø, samt flygninger til andre byer i Norge og populære destinasjoner i Europa, sier Wikstrøm Frislid.

Flyrs første Boeing 737-800-fly vil bli levert i mai. Ytterligere fly vil ankomme i juni, og flåten vil bli utvidet gjennom høsten.

Samtidig er piloter og kabinpersonale i ferd med å starte opplærings- og servicekurs.

Selskapet har nå 45 ansatte med solid luftfartserfaring – mange av disse fra Norwegian – og vil ha rundt 350 ansatte innen utgangen av året.