Slik blir rute-nettverket til det nye norske flyselskapet

Det nye norske flyselskapet Flyr har valgt flytypen Boeing 737-800. Slik skal flyene deres se ut. Illustrasjon: Unfold

Det nye norske flyselskapet Flyr satser på å komme på vingene før sommeren. Det vil i første omgang konsentrere seg om ruter innen Norge, og til feriemål i Spania og Frankrike.

(Oppdatert versjon med flere destinasjons-opplysninger.)

Dette går frem av en presentasjon av selskapet som flysmart24 har fått tilgang til. Presentasjonen forteller mer om den konkrete satsingen som ligger bak nysatsingen til flyarvingen Erik G. Braathen.

Han gikk ut med nyheten om å etablere et nytt norsk flyselskap i fjor høst.

Slik blir satsingen

Det nye selskapet skal først og fremst konkurrere med SAS og Norwegian i Norge. Samtidig fikk det enda en konkurrent å bryne seg på: Wizz Air, som kastet seg inn på norsk innenriks fra 5. november.

I presentasjonen går det frem at selskapet i starten skal fly innenriks fra Oslo til Tromsø, Harstad/Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger.

I tillegg skal Flyr fly mellom Oslo og København, i tillegg til ruter til Nice i Frankrike samt Barcelona, Alicante og Malaga i Spania. Alicante er satt opp også fra Bergen.

Hvor mange avganger det blir snakk om er ikke avklart ennå, får flysmart24 opplyst fra selskapets informasjonskontakt, Mats Ektvedt.

Flere ruter i neste fase

I fase to kommer enda flere norske ruter. Da skal selskapet også trafikkere flyplassene i Alta, Molde, Ålesund og Haugesund.

Utenriks blir det snakk om Stockholm, London, Amsterdam, Paris, Athen, Praha, Berlin, Roma og Palma på Mallorca. Da åpnes det også for flere utenlandsruter fra andre byer enn Oslo. I presentasjonen er det bl.a. satt opp ruter fra Bergen til også Malaga, Nice og London.

I presentasjonen lover selskapet «superenkel booking på nett og mobil», og at alle billetter skal kunne endres gebyrfritt. Kunder skal kunne angre seg innen 24 time og få full refusjon, i tillegg til at det også lover «et lojalitetskonsept med unike fordeler.»

Starter billettsalg

Flyr satser i første omgang på å drive åtte fly av det som har blitt verdens største flysuksess, Boeing 737-800 som både Norwegian og SAS har i sine flåter.

Flytypen blir betraktet som en skikkelig arbeidshest. Selskapet regner med at det skal være mulig å skaffe seg tilgang til flyene billig nå som korona-pandemien har satt halvparten av verdens flyflåte på bakken.

Flyr regner med å starte billettsalget i april, og planen er ifølge Erik G. Braathen å ha en flåte med 28-30 fly på sikt. 

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier i en kommentar til flysmart24 at satsingen er som forventet, men at det er en del betingelser for at prosjektet skal bli en suksess:

Norwegian blir tøffest

– Norwegian blir den tøffeste utfordringen til Flyr – ikke SAS, Ryanair eller Wizz Air. Det er på hjemmemarkedet, innenlands i Norge, at Flyr må lykkes. Det vil Norwegian sørge for å gjøre så vanskelig som mulig for Flyr å klare, mener Elnæs.

Han mener det også er en del andre faktorer som må være på plass for Flyr:

– Selskapet må ha konkurransedyktige billettpriser, attraktivt rutenett og tidtabell, innovative digitale booking-løsninger. Det vil gjøre Flyr attraktive i dette meget konkurransedyktige markedet og må til for å lykkes, mener Elnæs.

Fleksibilitet viktig

Erik G. Braathen har plukket ut Tonje Wikstrøm Frislid som administrerende direktør for selskapet. Hun har, i likhet med en rekke andre nøkkelfigurer i selskapet, erfaring fra Norwegian:

– Vi har hele tiden sagt at vi skal tilpasse antall fly i luften til den etterspørselen som finnes i markedet. Omstilling og fleksibilitet kommer til å være viktig i tiden fremover, selv om fremtiden ser lysere ut for flybransjen nå, enn for noen måneder siden, sier Wikstrøm Frislid i en pressemelding.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles