Ga kunder refusjon i cashpoints – nå må Norwegian snu

Norwegian i strid med sine kunder om tilbakebetaling i form av cashpoints. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I kjølvannet av de massive kanselleringene etter korona-utbruddet har det vært tusenvis av tilfeller der reisende har fått tilbake pengene sine i form av bonuspoeng eller cashpoints.

Flyselskapene har ikke etterkommet kundenes krav om å få tilbakebetalingen i kontanter.

Flyklagenemnda har nå behandlet to slike klager fra Norwegian-reisende som mente de hadde bedt om kontanter, men fikk cashpoints. Begge har fått medhold i klagene sine.

I begge tilfellene avviste Norwegian klagene, og mente at kundene selv hadde bedt om å få refusjonen i caspoints.

Kunne ikke dokumentere

Dette har kundene protestert på. Klagenemnda har heller ikke funnet holdepunkter for at selskapet kunne dokumentere grunnlaget for sin avgjørelse, og har dermed valgt å gi kundene medhold.

Den ene saken gjaldt en reise fra Oslo til Paris for fire personer. Turen ble kansellert på grunn av korona-utbruddet. Her fikk passasjerene tilbud om penger eller cashpoints, og valgte penger.

Likevel fikk de cashpoints, noe Norwegian i etterkant mente hun hadde bedt om. Nå må selskapet betale ut 7 323 kroner i kontanter i stedet.

Gjorde det de ble bedt om

Den andre saken var en parallell, og gjaldt en reise fra Stavanger til Longyearbyen på Svalbard.

Også her hevdet Norwegian at kunden hadde bedt om cashpoints, mens kunden hevdet det motsatte. Her må Norwegian tilbakebetale 13 970 kroner.

I begge sakene hevdet Norwegian at de forholdt seg til det kundene selv hadde bedt om:

– Ved innsendelse og akseptering av refusjon i form av reisekreditt, må alle passasjerer bekrefte at de har lest og akseptert vilkårene. De bekrefter dermed at deres forespørsel om refusjon i from av cashpoints er bindende, og at de fraskriver seg retten til å sende inn monetært krav (pengekrav. red. anm.) i etterkant, argumenterte selskapet.

Imøtegår selskapet

Transportklagenemnda for fly har imidlertid ikke akseptert Norwegians forklaring og understreker at en løsning med verdikuponger bare er akseptabelt hvis kunden også er enig i det. Dette er et vilkår som også EU-kommisjonen har bestemt i forbindelse med korona-situasjonen.

Nemnda har fått seg forelagt en logg fra Norwegian som angivelig skal vise at kundene hadde bedt om cashpoints. Det mener nemnda ikke stemmer. Nemnda konkluderer tvert imot at den ikke kan se at det fremgår klart og tydelig av loggen at klagere valgte cashpoints.

Den har derfor vedtatt at Norwegian bør refundere det som
er betalt for billettene, og fjerner tilsvarende poengsum fra kundenes Norwegian Reward-konto.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles