Nå begynner det nye norske flyselskapet Flyr å ta fysisk form. Her står det første av selskapets fly, ferdig malt slik alle selskapets Boeing 737-flyene skal se ut.
De to første flyene selskapet får, skal komme fra det tyrkiske lavprisselskapet Pegasus – velkjent på Gardermoen etter mange år med rute til Istanbul og Sabiha Gökcen lufthavn. Begge flyene er rundt åtte år gamle.
– Åtte år gamle fly er ingen alder for moderne flytyper som Boeing 737-800, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.
I gang for alvor
Som flysmart24 skrev fredag, skal det første flyet i luften på rute for Flyr den 30. juni. Det skal til Tromsø. Med det er historien om det nye norske lavprisselskapet virkelig i gang.
Flyr skal satse på en flåte av Boeing 737-800 fly, den samme flytypen som Norwegian bygde sin selskapsdannelse på og som Nye Norwegian skal bruke når selskapet får på plass alle stenene i den pågående rekonstruksjonen.
Flyr skal leie inn flyene som skal brukes på norsk innenriks og på rutene ut i Europa.
Oppført med Flyr som selskap
Nå er det noen miljøer som følger med i detaljene bedre enn andre, og nettsiden Planespotters.net har nå prikket ut hvilke fly som blir de første i Flyrs flåte, ifølge flynettstedet Simple Flying søndag.
De skal begge komme fra det tyrkiske flyselskapet Pegasus, og være av typen Boeing 737-800. De vil få en klasse og 189 seter, nøyaktig samme konfigurasjon som Norwegian har på sine 737-fly.
Pegasus er ingen smågutt i luftfarten:
-Selskapet er 100 prosent privateid. Det er en betydelig operatør, spesielt på innenriks i Tyrkia, hvor selskapet er større enn statseide Turkish Airlines, sier Elnæs.
Satser mer på konkurrent
Begge flyene har bare hatt Pegasus som eier, og begge var nye i 2013 – det gjelder individene TC-CPI og TC-CPJ. Sistnevnte er det som er på bildet ovenfor.
Pegasus skal ha bestemt seg for å satse mer på Airbus A320-fly fremover i stedet for Boeing 737. De to flyene Planespotter.net har funnet frem til, står allerede oppført i internasjonale registre med Flyr som driftsselskap.
Korrespondanse flysmart24 har sett viser at Asgeir Nyseth, som har stillingen som operativ direktør i Flyr, har bedt Norges Luftfartøyregister om få reservert de norske registreringsnumre fra FLA til og med FLZ for selskapets fly.
Norge og feriemål ved Middelhavet
Registeret har etterkommet registreringen FLA og FLZ, og det første av de to flyene til Flyr vil da kunne få den norske registreringen LN-FLA.
Flyr satser i første omgang på ruter innen Norge, det dreier seg om Tromsø, Harstad/Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger. Etter hvert kommer også Alta, Molde, Ålesund og Haugesund. Dessuten til København, Nice i Frankrike samt Barcelona, Alicante og Malaga i Spania.