Først kom to nye norske flyselskap – så dukker dette opp

Slik ser flyene til det nye lavprisselskapet Play ut. Første fly males og blir levert før sommeren. Foto: Play Airline

Til tross for at korona-pandemien har satt fly på bakken over hele Europa, dukker det stadig opp nye fly-prosjekter. I Norge skal lavprisselskapene Flyr og Norse Atlantic Airways, der Bjørn Kjos er en av investorene, i luften dette året.

På Island dukker selskapet Play Airline opp.

De røde flyene skal fylle tomrommet etter det havarerte islandske flyselskapet WOW, kjent for sine rosa fly men som gikk dundrende konkurs lenge før korona-krisen. Flere av de som sto bak WOW, er også med i dette prosjektet.

Starter forsiktig

Play skal starte forsiktig, med bare tre fly, og skal satse mye likt det WOW gjorde:

Frakte turister til Island, men også fly til alle kjente feriesteder langs Middelhavet. Og så etter hvert, langruter til USA. Den første ruten starter mellom Keflavik og London Stansted i juni, og har sagt at en rute til København også kommer. Selskapet har så langt satset på flytypen Airbus A321neo.

– Foreløpig ingen ruteplaner til Norge, opplyser selskapets PR-avdeling i en melding til flysmart24.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener det vil være spennende å følge Play, men har sine betenkeligheter rundt nykommeren:

«Gale etter fly»

– Islendingene er «gale» etter flyselskap og historien viser at nye flyselskap ikke har vært noen god investering, Primera Air og WOW Air er to gode eksempler på det. Play skal gjøre alt riktig og treffe markedet for ikke å bli enda ett islandsk start-up flyselskap som får en kort «flytur» før det blir satt på bakken, sier Elnæs til flysmart24.

Primera Air, som Elnæs peker på, var et annet selskap med opprinnelse på Island, men som kollapset. Charterselskapet gikk konkurs i 2018, og var da dansk eid.

Elnæs mener Play vil få problemer med å tjene penger fordi Island er et svært lite hjemmemarked:

Vil være en utfordring

– Plays aksjonærer er alle islendinger. Om de vil få en positiv avkastning på å investere i Play er jeg usikker på. Uten en solid kapitalbase og aksjonærer som er villige til å gå inn med mer kapital om nødvendig, kan det bli tøft for start-up flyselskap som Play. Spesielt når man har ett så begrenset hjemmemarked som Island, hvor det heller ikke er noe å hente ut for Play på innenlands ruter, mener Elnæs.

Play har nå fått sin islandske driftstillatelse, AOC, og kan dermed starte ruteflygning med betalende passasjerer.