Thais redningsplan godkjent – trolig Oslo-rute neste år

Alt tyder på at Thai Airways er tilbake i Oslo neste år, etter at selskapets restruktureringsplan er godkjent. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Alt tyder nå på at Thai Airways er reddet, etter at selskapets omfattende restruktureringsplan ble godkjent onsdag. Det innebærer i så fall at selskapet kan gjenoppta sin direkterute mellom Bangkok og Oslo. Jeg tror på comeback for ruten, sier norsk flyanalytiker.

Det asiatiske selskapet har vaklet på grensen til konkurs over lang tid, men det at redningsplanen nå er godkjent betyr at selskapet har kommet seg gjennom den avgjørende prosessen for å sikre videre liv.

Selskapet slet økonomisk før korona-pandemoen, men krisen forverret situasjonen dramatisk.

Langt slankere

Når redningsplanen nå er godkjent av 91 prosent av kreditorene, går det frem av en melding fra selskapet.

Kreditorene har tatt betydelige tap og mange har godtatt å omgjøre gjeld til aksjer. Prosessen for Thai er veldig lik den Norwegian nettopp har gjennomgått.

Resultatet betyr imidlertid at Thai – som med Norwegian – vil fremstå som et langt slankere selskap enn før krisen:

Antall fly er redusert fra 102 til 86, og antall ansatte redusert fra 28 000 til mellom 13 000 og 15 000. Nå skal selskapet gå i gang med å skaffe ny kapital.

Ifølge selskapets tidligere planer skal dets non stop rute mellom Bangkok og Gardermoen starte opp igjen den 30. mars neste år. I første omgang med to ukentlige rundturer.

Flyekspert tror på comeback

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror ruten mellom Thailand og Norge er såpass lønnsom, at den vil komme tilbake når Thai gjenopptar mer normal trafikk:

– Ja, Oslo-ruten til Thai og de andre rutene flyselskapet har mellom Skandinavia og Thailand er såpass profitable at de tror jeg kommer tilbake, sier Elnæs til flysmart24.

Han viser også til at ruten er viktig ikke bare for passasjertransport, men også for frakt:

– Thai har ingen rutefly-konkurrenter som flyr non-stop mellom Skandinavia og Thailand. I tillegg er det god etterspørsel på flyfrakt, spesielt fra Norge hvor Thai flyr mye laks som skal til Asia. Derfor er det ikke uten grunn at det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways har signalisert at en rute mellom Oslo og Bangkok kan være aktuell, sier Elnæs.

Uklart om konkurranse

Thai Airways konkurrerte de senere årene med Norwegians daværende langdistansefly på strekningen mellom Oslo og Bangkok.

Hvilken konkurransesituasjonen selskapet vil få på Oslo-ruten er for tiden uklar.

Etter at Norwegian i forbindelse med sin restruktureringsplan valgte å legge ned sin langdistansesatsing, har det nye norske selskapet Norse Atlantic Airways dukket opp, og som bare skal satse på langdistanseruter.

Som flysmart24 har skrevet tidligere har Norse Atlantic, der Bjørn Kjos er en av investorene, sagt at en rute til Bangkok er på planskissen. Selskapet tar sikte på å komme i luften fra årsskiftet, men trolig satse mest på ruter til USA før Thailand eventuelt blir lansert.

Usikker smittesituasjon

Thailand har ellers vært i en utsatt smittesituasjon. Etter at landet gikk hardt til verks og stengte grensene da pandemien slo til, klarte landet å holde smittenivået lavt gjennom lang tid.

For en tid tilbake var det imidlertid planen å gjenåpne for en viss turisme fra utlandet uten karantene fra 1. juni i år, men nå er kravet til 14 dagers karantene gjeninnført etter at landet har blitt rammet av en ny smittebølge.

Det blir også et nasjonalt påbud om bruk av munnbind i offentligheten. Thailand har kommet sent i gang med vaksinering og bare 1 prosent av befolkningen er til nå vaksinert.