Presser på for å reise mer fritt mellom USA og Europa

New York-ruten til SAS klar til avgang fra Oslo Lufthavn. Etter å ha vært stengt åpner ruten igjen i juli. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Lørdag 3. juli er det planen at rute SK 907 fra Oslo Lufthavn til New York tar av igjen for første gang på over et år, og SAS gjenåpner mer av den oversjøiske forbindelsen mot USA. Nå presser både amerikanske og britiske flyselskaper på for at det skal bli enklere å reise mellom kontinentene.

SAS lover at lettere adgang til USA også vil bety at flytilbudet deres over Atlanteren vil bli bedre.

Mens Europa åpner opp for vaksinerte amerikanere og over halvparten av befolkningen i USA nå er fullvaksinert, er det vanskelig for nordmenn og andre europeere å slippe inn i landet uten spesiell godkjennelse.

Nå satser de store flyselskapene i USA, med støtte av British Airways, på for at det snart må bli enklere å reise mellom USA og i første omgang det viktige passasjermarkedet i Storbritannia, ifølge Finacial Times.

Bitre konkurrenter, men ikke nå

Det er flygiganter som American Airlines, British Airways, Delta Air Lines, JetBlue, United Airlines og Virgin Atlantic som presser på.

Normalt er dette bitre konkurrenter, men nå går de sammen om å kreve en gjenåpning og sier at den er viktig ikke bare for turismen, men for å få ny fart i den generelle økonomiske virksomheten.

Både flyselskapene, og Heathrow-flyplassen utenfor London, håper nå at det kan komme en snarlig løsning. Ja, de satser rett og slett på at det kommende G7-møtet som starter fredag, skal kunne løse opp knuten.

Første steg

De ber Joe Biden og Boris Johnson om å stikke hodene sammen på det forestående G7-toppmøtet og finne en løsning slik at mer normale trafikkforhold kan innføres.

Flyselskapene mener at det å gjenåpne korridoren mellom USA og Storbritannia bare er første steg på å åpne opp for mer flyvirksomhet mellom kontinentene.

Dette er som musikk i øret på SAS, som har åpnet flere USA-ruter og som fra 3. juni også skal gå i gang med å fly mellom Oslo Lufthavn og Newark-flyplassen utenfor New York. I vinter satser man også på å få i gang ruten mellom Oslo og Miami.

Godt salg fra Oslo

I SAS håper man at initiativet fra amerikansk og britisk luftfart skal føre til at gjenåpningen kan gå raskere, noe som vil bety at etterspørselen også vil vokse:

– Vår gjenåpning av direkteruten mellom Oslo og New York har fått svært god mottakelse, både for passasjerer og cargo, spesielt eksport av fisk. SAS håper selvsagt at myndighetene i både USA og Europa finner gode løsninger for sikker gjenåpning, og at det snart blir enklere for alle å reise mellom kontinentene, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff, til flysmart24. 

Det kan igjen føre til at selskapet satser enda mer på USA-rutene sine:

– Ja, det vil forhåpentligvis øke etterspørselen etter billetter, og vi vurderer antallet frekvenser og direkteruter fortløpende, sier Eckhoff.

Strenge restriksjoner

Som flysmart24 har skrevet tidligere satser SAS på enklere reisevilkår når selskapet gjenopptar en stadig større del av sin langrute-aktivitet.

De strenge reiserestriksjonene gjør passasjer-markedet krevende. På mange SAS-flyvninger fra Skandinavia til USA i dag kan det være bare en håndfull antall passasjerer på store fly som tar 300 passasjerer.

Det som gjør disse flyvningene mulige, er de gode prisene selskapene kan få for flyfrakten. Flyfrakten har holdt seg oppe gjennom stort sett hele pandemien. For SAS er det ikke minst mye norsk sjømat som fyller lasterommene på langdistanse-maskinene.