Lørdag opplevde Norwegian å bli nektet å lande i Tyrkia. Et fly på vei til Antalya måtte returnere til Oslo og et nytt fly settes opp for å få turistene frem. Denne hendelsen kan nå vise seg å koste Norwegian mange hundre tusen kroner.
Flyet lettet ved 06-tiden om morgenen og var kommet over Bulgaria da tyrkiske luftfartsmyndigheter nektet det å lande fordi flyets papirer ikke var i orden. Flyet måtte snu, og nytt fly ble satt opp og forlot Gardermoen kl. 14.
Hendelsen førte til at det nesten fullastede Boeing 737 800-flyet kom åtte timer forsinket frem til flyplassen på den tyrkiske riviera. Det betyr at hver enkelt av de reisende kan sette frem krav om en erstatning på 400 euro, i overkant av 4 000 norske kroner.
Norwegian vil overfor flysmart24 ikke kommentere det konkrete kravet passasjerene kan ha:
– Vi følger gjeldene regler for våre passasjerer, skriver kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwgeian i en epost.
Flere hundre tusener
Landets ledende reisejurist er Rolf Forsdahl. Den tidligere reisedirektøren i Virke har vært med på EUs arbeid med å forme reglene for passasjerrettighetene. Han er ikke i tvil:
– Nei, det er helt udiskutabelt. Passasjerene har krav på standardkompensasjon, sier Forsdahl til flysmart24.
Flyene til Norwegian har 189 seter, og var ifølge selskapet «nesten fullt.» Hvis eksempelvis 175 av disse var fylt med betalende reisende vil erstatningsbeløpet utgjøre totalt 700 000 kroner for Norwegian.
Kompensasjonen Forsdahl snakker om er knyttet til passasjer-rettighetene som er nedfelt i EUs forordning 261/2004.
Åtte timer forsinket
Den bestemmelsen sier at passasjerer har krav på kompensasjon hvis flyet kommer 3 timer eller mer forsinket frem til bestemmelsesstedet. Jo lengre turen er og jo større forsinkelsen er, jo større blir erstatningssummen flyselskapet må ut med.
I tilfellet med Tyrkia-turen var forsinkelsen på over åtte timer. Flyet skulle ha landet klokken 11.05 lokal tid, men landet først 19.15.
Lengden på flyreisen gjør at summen det er snakk om, er på 400 euro. Her har alle krav på samme sum, uavhengig av billettype eller alder på passasjeren.
Årsaken klar
Et grunnleggende vilkår for at kunden skal miste retten til den såkalte EU-kompensasjonen er at «flyselskapet godtgjør at forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet,» som det heter i forordningen.
I dette tilfellet dreier det seg om papirer som ikke var i orden med flyet, og dermed ligger ansvaret ifølge Forsdahl åpenbart på Norwegian.
Han er derfor ikke i tvil om at de rammede passasjerene har retten til kompensasjon på sin side.
Kan ha krav på mer
Ikke nok med det, mener han:
– Omstendighetene kan også være slik at det muligens foreligger et erstatningsansvar etter luftfartslovens paragraf 10-20 der standardkompensasjonen ikke dekker dokumentert tap, sier han.
Det innebærer at reisende kan ha krav på mer enn 4 000 kroner hvis utgiftene overstiger beløpet som utbetales som standard kompensasjon, de 400 euroene.
– Dette må dokumenteres, sier Forsdahl.