Flyr nye ruter fra mandag av – må leie inn hjelp

Flyr legger ut på sin aller første tur, til Tromsø. Nå står enda flere ruter for tur. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Flyr skal fra mandag øke sin aktivitet i Norge med to nye ruter i Sør-Norge. I tillegg starter selskapet sine utenlandsruter fra helgen av. For å klare dette må Flyr leie inn dansk flyhjelp.

Det er selskapet AirSeven som skal fly innenriks i Norge for Flyr. Det danske selskapet er, i likhet med Flyr, etablert med korona-krisen som bakteppe.

Leveringen av Flyrs tredje fly har blitt forsinket, derfor trenger nordmennene å leie AirSeven inntil Flyr får på plass sitt eget og kan greie alle operasjonene selv.

Første i Sør-Norge

Ifølge det danske reise- og luftfartsnettstedet Check-in.dk er det snakk om et fly av typen Boeing 737-400.

– Det er vår viktigste prioritet å fly våre gjester til deres reisemål til avtalt tid. Et av våre nye fly blir dessverre levert til oss noen dager senere enn forventet og derfor vil vår samarbeidspartner AirSeven fly noen av våre avganger kommende uke, sier kommunikasjonsdirektør i Flyr, Anita Svanes, til flysmart24.

De nye rutene som Flyr skal betjene fra mandag er selskapets første i Sør-Norge.

Det dreier seg om to av de absolutte hovedrutene i landet, fra Oslo til Bergen og Trondheim. I likhet med rutene til og fra Nord-Norge, vil Flyr også her gå inn i hard konkurranse med SAS og Norwegian.

Til Middelhavet

Utenlandsrutene som starter lørdag er til Alicante og Malaga i Spania, og til Nice i Frankrike. Alle tre er av de mest etterspurte ferierutene til kysten av Middelhavet.

Dette blir den første utvidelsen av rutetilbudet for Flyrs vedkommende.

Fra starten den 30. juni og frem til mandag har selskapet konsentrert seg om tre ruter til Nord-Norge, til Tromsø, Bodø og Harstad/Narvik Evenes.

Flyr dekker dagens trafikkprogram med to fly, og skulle ha fått sitt tredje Boeing 737-800 fly før den forestående utvidelsen. Slik ble det ikke.

31 år gammelt fly

Det er 31 år gammelt, og har faktisk tidligere vært i drift for det nedlagte norske flyselskapet Braathens SAFE. Da het det Harald Hårfagre.

AirSeven stiller med både fly og mannskap, såkalt wetlease, men Svanes sier at at det ikke bare blir dansk personell om bord når AirSeven utfører flyvningene:

– Flyrs eget kabinpersonale vil også jobbe om bord på flyene til vår samarbeidspartner og vil gjøre det de kan for at flygningen skal bli så komfortabel som mulig for våre gjester, sier hun.

Stort ruteprogram

Fordi leieflyet har noen færre seter enn det Flyrs normale Boeing 737-800, kan det bli nødvendig å gjøre grep for de som har forhåndsbestilt sete i leieperioden:

– Har gjestene reservert et sete skal vi gjøre alt vi kan for å gi tilsvarende plass. Rutenummer, avgangstid og bestillingsreferanse vil være det samme som tidligere, sier Svanes.

Flyr er i en oppbyggingsfase, men har presentert store ambisjoner for ruter i Norge og ut i Europa. Neste norske rute er trolig til Stavanger, før nettverket utvides med Alta, Molde, Ålesund og Haugesund.

Til utlandet satser Flyr på populære destinasjoner i Europa, og nye ruter blir til byer som København, Barcelona, London, Stockholm, Amsterdam, Paris, Athen, Praha, Berlin, Roma og Palma på Mallorca.