Rygge til salgs igjen – flyekspert tror på videre drift

Terminalbygget og resten av bygningene på Moss Lufthavn Rygge er til salgs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Moss Lufthavn Rygge er lagt ut for salg. Dagens eiere gir opp å få ny drift og lover at de som kjøper skal få bygningsmassen langt under byggepris.

Lokalavisen erklærer at flyplass-eventyret nå er over. Det er flyanalytiker ikke helt sikker på.

Nyheten om salget kom i Moss Avis tirsdag. Avisen skriver at eierne – Jotunfjell Partners – skal selge både terminalbygningen, parkeringshuset og flyoppstillingsplasser.

Dermed kan mye tyde på at det er den endelige sluttstreken for den sivile flyplassen utenfor Moss. Den ble nedlagt 1. november 2016. Til tross for at det har vært jobbet med å få flyplassen i drift igjen, har alle forsøk til nå strandet.

Har fortsatt troen

Den foreløpig siste eieren av komplekset, Jotunfjell Partners, har eid flyplassen mesteparten av tiden etter at den ble lagt ned.

Nå kaster selskapet kortene. Til Moss Avis sier talsperson for Jotunfjell, Espen Ettre, at selskapet må slå fast at eierskapet på Rygge siden 2017 ikke har vært noen suksess.

Planene om å gjenåpne flyplassen på Rygge har fortsatt også gjennom korona-krisen, og eierne sa til flysmart24 i juni i fjor at de så på en kanskje siste mulighet for drift fra 2022.

Det håpet er ute, og dermed har alle forsøk på å få til ny drift havarert.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir har, i motsetning til lokalavisen, ikke mistet troen på at det kan lande og lette sivile rutefly fra Moss Lufthavn på Rygge igjen.

Pandemien viktig

– Nei, jeg tror Rygge vil gjenoppstå som en kommersiell flyplass. Men, utviklingen av pandemien er en viktig komponent for når det eventuelt vil kunne skje og Rygge kan komme i drift igjen, sier Elnæs til flysmart24.

Han presiserer at han uttaler seg som flyanalytiker, og ikke som rådgiver for Jotunfjell Partners. Det er en rolle han har hatt en tid mens det har vært lett etter grunnlag for ny drift hos flyselskapene.

Han sier at han ikke ønsker å gå nærmere inn på hvorfor han tror at den sivile ruteflydriften på flyplassen kan ha en sjanse til å gjenoppstå. Han anser ikke alle muligheter for Rygge som ute.

Dukket plutselig opp

Da flyplassen ble lagt ned i november 2016 var det fordi lavprisselskapet Ryanair la ned basen sin på Rygge.

Dette fordi det over natten dukket opp en ny passasjeravgift som selskapet mente ville gjøre operasjonene deres fra Moss Lufthavn ulønnsomme.

Selskapet var innstilt på å fortsette med noen ruter på Rygge også etter november.

Da mente flyplass-selskapet at dette ville bli i så beskjedent omfang at det ikke ville være mulig å drive flyplassen lønnsomt.

Dermed ble den stengt, og har vært det inntil nå nylig hvor deler av den har vært åpent som vaksinesenter mot covid-19.

Gode nyheter

Elnæs tror at et varig bortfall av passasjeravgiften vil være viktig for å skaffe nye eiere og flyselskap som er villige til å åpne ruter dit.

– Flypassasjeravgiften styrer mye av dette. Forsvinner den er det gode nyheter for en gjenåpning av Rygge, mener Elnæs.

Det har vært spekulert mye om hvilke flyselskap som kunne være interessert i å satse på Rygge.

Ved siden av Ryanair har ungarske Wizz Air vært nevnt. Dette selskapet har imidlertid satset stort på andre siden av fjorden, på Torp Sandefjord Lufthavn. Også Norwegian var inne med ruter fra Rygge.

Da Rygge ble lagt ned hadde den rundt 2 millioner passasjerer i året.