Rygge-flyplassen setter nye mål for gjenåpning

Eierne av den sivile Rygge lufthavn gir ikke opp håpet om å få til ny drift. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Planene om å gjenåpne flyplassen på Rygge fortsetter. Korona-krisen har veltet alle forhåpninger om å få til ny drift fra 2021. Nå ser eierne på en kanskje siste mulighet, det vil kunne gi ny drift fra 2022.

– Vi hadde et godt grunnlag for å kunne starte igjen i 2021, men den planen stanset så å si over natten da korona-krisen kom og satte verdens flyselskaper på bakken. Nå blir det mye vanskeligere å komme i gang igjen senere. Men vi har ikke gitt opp, sier talsmann for eierselskapet, Espen Ettre, til flysmart24.

Det er Jotunfjell Partners som eier flyplassbygningene og som jobber med å få i gang sivil flytrafikk på Rygge. Den ble lagt ned i oktober 2016. Driften stanset etter at regjeringen innførte den nye passasjeravgiften for luftfarten og det dominerende flyselskapet på Rygge, Ryanair, la ned sin base.

Negativ til bruksendring

Eierselskapet har, etter at flyplass-prosjektet har trukket ut i tid, også hatt føringer overfor Moss kommune om et alternativt bruk av flyplassen og sjekket muligheten for en bruksendring av flyplassbygningene. De foreløpige tilbakemeldingene har imidlertid vært negative til en slik løsning.

– Uansett få fortsetter vi for å se om det kan være noen realisme i å satse så langt frem som i 2022. Hvordan markedet utvikler seg vet ingen i dag. Men planen om å gjenåpne har jo ikke blitt enklere i og med at de som skal bruke flyplassen, flyselskapene, blir satt så kraftig tilbake økonomisk av det som nå skjer rundt koronaen, sier Ettre.

Koster å ha den stående

Selskapet jobber nå med å holde kostnadene rundt bygningsmassen nede. Det koster Jotunfjell mellom 7 og 8 millioner kroner i året å ha flyplassbygningene stående tomme i form av bl.a. oppvarming og ettersyn, men Ettre sier  at denne utgiften må begrenses.

Et viktig utgangspunkt for videre drift er er at avgiftsnivået i Norge dempes. I dag er mange avgifter fjernet, ikke minst den omstridte passasjeravgiften, men dette er kun midlertidig.

– Vi har sagt at vi ønsker å fjerne passasjeravgiften. Selv om en del avgifter har blitt fjernet som følge av korona-tiltakene for luftfarten, er det høyst usikkert hvor lenge fjerningen vil vare. Lavere reiseaktivitet gir jo også økonomiske utfordringer på en annen og viktig del av flyplassdriften – taxfreesalget, sier Ettre.

Flere selskaper

Da Rygge ble lagt ned, var rutetilbudet dominert av det irske flyselskapet Ryanair. I arbeidet med å gjenoppta driften har det vært samtaler med en rekke selskaper som var inne i bildet, bl.a. Norwegian og SAS.

I dag er begge disse hardt rammet av korona-krisen, mens utenlandske lavprisselskaper som Ryanair og ungarske Wizz Air står godt rustet, og vil ha kontantbeholdninger på flere titalls milliarder kroner også etter måneder med de fleste fly på bakken. Disse vil derfor være naturlige selskaper for Rygge å invitere til å åpne ruter på Moss Lufthavn.