Ryanair er et selskap som ikke er kjent for å gi ved dørene. Heller ikke når det er snakk om at reisende kan ha krav på erstatning etter flytrøbbel. Det fikk en nordmann på reise fra Oslo til London erfare.
Flyet han skulle ta, ble kansellert. Da fikk vedkommende tilbud enten å godta endringen om å reise to dager senere, gratis ombooking til selvvalgt avgang eller full refusjon.
Meldingen om endret avgang kom tre dager før avreise.
Får støtte
Da nordmannen valgte å godta å reise to dager senere, anså Ryanair saken som opp og avgjort og løst for selskapets del.
Det var den ikke, skulle det vise seg.
For nå har mannen fått medhold i flyklagenemnda at han har krav på en standard erstatning på 250 euro, som blir det dobbelte fordi han også hadde reisefølge.
Dessuten har mannen også fått medhold i at de har krav på å få dekket utgifter til mat og overnatting i de to dagene de ventet på at Ryanair skulle fly fra Gardermoen.
Valgte å endre
Kunden henvendte seg først til selskapet med krav, men de ble kontant avslått av Ryanair. Selskapet mente at kunden selv hadde valgt å reise på et senere tidspunkt.
Dermed var forsinkelsen på to dager ikke erstatningspliktig, mente selskapet.
Det er bare én hake ved en slik oppfatning. Den oppfatningen er i strid med EUs regler for kompensasjon.
Mannen klaget avslaget inn for flyklagenemnda, som nå har gitt ham fullt medhold.
Regelen sier nemlig at for at et selskap skal komme seg unna kravet til å betale kompensasjon, må meldingen om endret avgang skje minst to uker før avgang.
Har plikt
Det skjedde ikke i dette tilfellet. Flyklagenemnda er klar på at endring tre dager før avgang er å anse som en kansellering, og dermed har Ryanair plikt på seg til å betale erstatning.
Nemndas syn på sake er denne:
«I dette tilfellet fikk klager beskjed om kanselleringen den den 10. november 2020, altså mindre enn to uker før avgang. Nemnda kan heller ikke se at flyselskapet har godgjort at kanselleringen skyldtes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll,» mener nemnda.
I dette tilfelle blir det 500 euro for to personer, på en reise fra Oslo til London. Det tilsvarer i overkant av 5 000 norske kroner.
De får enda mer
Men det er mer. Ryanair har også plikt til å betale de reisendes ekstrautgifter for de to dagene. Også dette har Ryanair avist.
De to skriver at de bodde så rimelig som mulig, via Airbnab, og at de spiste mat som de kjøpte på matbutikken. Alt for å gjøre oppholdet så rimelig som mulig.
Dette, mener klagenemnda, de to skal godtgjøres og at Ryanair derfor skal betale 323 euro til de to, altså 3 200 kroner ekstra.
Så gjenstår det å se om Ryanair godtar denne avgjørelsen.