Enda et steg mot den normale fly-hverdagen

Loungesjef i SAS Norge, Anita Storm Røsaasen, åpnet mandag for full lounge-service på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Dette bildet er et tegn på at det nå er tatt enda et steg i retning av en normal reisehverdag i norsk luftfart. Fra i dag av har SAS åpnet alle sine flyplasslounger på landets hovedflyplass.

Dermed er en viktig del av flyproduktet, som SAS stengt ned i mars i fjor, igjen et normalt tilbud for de reisende.

– Vi åpnet klokken 05 mandag morgen. Ett minutt senere var den første gjesten på plass. Siden har det bare strømmet på med besøkende, forteller loungesjef i SAS Norge, Anita Storm Røsaasen, til flysmart24.

Ventet på

For mange trofaste SAS-kunder er det ingen tvil om at et besøk på en av de to loungene på Oslo Lufthavn er en viktig del av reisen.

Inntil nå har det kun vært loungen på innenriks som har vært åpent. Mandag åpnet imidlertid også loungen på utenriks, etter å ha vært stengt siden klokken 18 den 12. mars i fjor.

Her kan kunder med høyeste status i Euro Bonus gå inn gratis, mens andre kunder med dagsfersk billett på en av de mange Star Alliance-selskapene kan kjøpe seg inn.

Ledd i gjenåpningen

John Eckhoff er pressesjef i SAS, og sier at det å åpne selskapets andre lounger er et ledd i gjenåpningen av en mer normal reisehverdag for selskapets kunder:

– Åpningen av loungen skjer etter en totalvurdering basert på antall reisende og besøkende og en forventning om ytterligere økning. Selv om det er et stykke igjen til vi har antall passasjerer som før pandemien, ser vi at det er behov for – og sterkt ønske om – å åpne utenlandsloungen. Dette vil også avlaste innenriks-loungen, sier Eckhoff til flysmart24.

Slått sammen

Normalt består utenriksloungen av to deler, en for alle Plus-kunder og en annen avdeling for de som har gull- eller diamantstatus i Euro Bonus.

Inntil videre har SAS besluttet at hele delen for gullkundene skal være åpen for alle besøkende, mens man har sperret av deler av business-loungen.

– Vi har 213 sitteplasser, og selv om trafikken er stigende regner vi med at det skal være nok plass slik at alle har det trivelig samtidig som vi ivaretar smittevernet. Blir det for lite, åpner vi mer. Uansett, her kan folk føle seg trygge. Skulle vi få noen gjester som er registrert smittede, vil det være en enkel sak å drive smittesporing. Vi vet nøyaktig hvem som er innom her til enhver tid, sier Røsaasen.

Kjenne igjen

Hun forsikrer at kundene vil kjenne igjen service og produkt siden i fjor.

Selv om en del er endret i og med at ikke hele arealet er tatt i bruk, sier hun alle de kjente lounge-tilbudene der fortsatt.

– Vi holder også åpent til samme tider som før pandemien. Vi åpner en time før første avgang og stenger en halv time før siste fly går. Gjestene har savnet oss og vi har savnet dem. Det har vært mange kjente fjes å se her i dag, vi kjenner dem igjen selv om de har munnbind på. Munnbind er en bestemmelse vi er nødt til å følge fordi vertskommunen Ullensaker har bestemt det. Nå er folk så vant til å bruke denne beskyttelsen at det ikke er noe problem, sier Røsaasen.