Passasjerer som kommer til Oslo Lufthavn om morgenen møter en flyplass som ikke har blitt rengjort om natten. Ansatte og gjester er misfornøyd, men nå lover Avinor utvidet renhold.
Flysmart24 har satt fokus på kritikken mot renholdet på Oslo Lufthavn et par ganger det siste halve året. Det har ført til at vi har fått en rekke henvendelser fra både ansatte og flykunder som også er og har vært svært lite fornøyd med situasjonen.
En ansatt forklarer kritikken med at mange kunder møter skitne toaletter og sitteplasser på Gardermoen fordi det etter pandemiutbruddet ikke lenger vaskes om nettene.
Avinor opplyser nå at renholdet skal utvides.
Ansatte reagerer
Klager over renholdet har vært en gjenganger.
Spesielt har skitne og nedgrisede toaletter blitt trukket frem. I tillegg har enkelte av sitteområdene og områdene rundt spisestedene vært kritisert som åpenbart uvaskede av reisende som har klaget skriftlig til flyplassen.
Både reisende og ansatte i flyselskaper har rettet kritikk mot forholdene.
Etter forrige artikkel har vi fått henvendelser fra ansatte-hold som går på at forklaringen på at reisende og andre møter en flyplass med manglende renhold, er at renholdsarbeidet ikke starter før langt ut på morgenen.
Derfor rekkert ikke renholderne over de viktigste passasjerområdene før etter flere timer.
En ansatt, som ikke vil stå frem med navn, skriver at vedkommende har reagert på renholdet helt siden vedkommende begynte å jobbe på flyplassen for mange år siden.
Sparer penger
– Det vaskes ikke lenger på natt. Dette ble fjernet når pandemien inntraff for å spare penger. Det betyr at når ansatte og passasjerer kommer på jobb klokken 04, så er alle toaletter uvasket fra dagen før. De første renholdere som kommer på jobb nå begynner klokken 07. Det er langt på dag før de har rukket å rengjøre alle toaletter, skriver vedkommende.
En annen ansatt skriver at Avinor kommer med den samme forklaringen hver gang det blir reist kritikk mot renholdet på flyplassen:
– Vi har hørt samme leksa nå siden april i fjor om at de har økt fokus på renhold og at det er styrt etter behov. Det stemmer ikke. Det har aldri før vært så møkkete på Gardermoen som under pandemien, og det skyldes kun økonomiske innstramminger, skriver vedkommende.
Få reisende
Kritikken fra reisende har også vært hard, og har gått på at flyplassen fremstår som skitten. Dette til tross for at trafikken er halvert i forhold til normalsituasjonen.
Flysmart24 har forelagt Avinor denne kritikken.
Avinor svarer med å skrive at Oslo Lufthavn har hatt det de omtaler som fleksibilitet i renholdstjenesten de siste 1,5 år. Det har kun vært mulig fordi passasjermengden har vært lav, mener ledelsen.
– I disse dager ser vi at passasjermengden og ansatte på jobb gjennom hele døgnet øker så mye at vi igjen finner det nødvendig å benytte oss av alle døgnets 24 timer for å opprettholde tilstrekkelig god kvalitet på renholdet på lufthavnen, heter det i et svar som er sendt fra Avinors kommunikasjonsavdeling.
Satser mer
Avinor skriver at de gjennom hele pandemien hatt stort fokus på renhold som et smitteforebyggende tiltak.
– Det betyr at vi har gjort flere tilpasninger av renholdet for å sikre best mulig kvalitet på de tidspunkt vi har passasjerer og ansatte til stede på lufthavnen. Det har blant annet betydd at renhold har vært utført på andre tidspunkt enn tidligere og med andre frekvenser. Disse endringene har vært nødvendige for å skape et godt produkt med best mulig smitteforebyggende kvalitet. Renholdet har vært rettet mot tidspunkter og områder hvor det er viktig med smitteforebyggende renhold for passasjerer og ansatte, skriver Avnior.