Forbrukerrådet rykker nå ut med full støtte til kundene i striden om bruk av bonus-poeng hos Norwegian. – Norwegian bør vurdere å gi kundene full råderett over poengene sine igjen, mener rådet.
Flysmart24 publiserte tirsdag en sak om den pågående feiden mellom Norwegians bonus-kunder og selskapet.
Norwegian innførte i vinter begrenset uttak av cashpoints for kundene, som dermed bare får bruke et begrenset antall oppsparte poeng ved flybillettkjøp hos selskapet.
Krise-grep for å unngå konk
Innstrammingen ble gjort 1. februar fordi selskapet da var inne i en kritisk fase i sin restrukturering og der konkursen rykket faretruende nært.
I dag er Norwegian ikke bare reddet, men har etter eget utsagn 7,5 milliarder i kontantbeholdning, har økt satsingen markant, ansatt hundrevis av nye medarbeidere og gjenåpnet baser.
Onsdag la selskapet frem passasjertall som bekrefter den veksten selskapet har hatt de siste månedene. For femte måned på rad øker antall reisende, nå til tett opp mot 1 million reisende.
Bør gjøre endringer
Likevel vil ikke Norwegian, som flysmart24 fortalte, ikke lempe på begrensingene på å bruke bonus.
Det skal fortsatt være mulig å bruke bare 500 cashpoints per 1 000 kroner i samlet billettpris, som delbetaling.
Dette reagerer mange kunder på, og krever tilgang til å bruke alle de poengene de har spart opp ved å være lojale mot selskapet over lang tid.
Hos Forbrukerrådet sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen at de var tydelige på overfor Norwegian da innstrammingen skjedde, at dette måtte være et midlertidig tiltak.
Måtte være midlertidig
– Det er ikke noe juridisk i veien for en slik endring, men Norwegian selv har sagt at dette er midlertidig. Da innstrammingen skjedde var vi tydelige på at dette måtte være et midlertidig tiltak. For å unngå ytterligere misnøye blant kundene sine, bør Norwegian vurdere å gi kundene full råderett over poengene sine igjen, sier Iversen.
Derfor mener Iversen at Norwegian må gjøre endringer som gir kundene tilgang til å kunne gi fullt ut bruk av bonuspoeng for å betale nye flybilletter:
Iversen sier at noen kunder, som har kontaktet dem, har store summer til gode hos selskapet:
Har mye penger til gode
– Vi forventer at Norwegian gjør løpende vurderinger av om bonusordningen åpnes opp slik den var før omstruktureringen. Vi får jevnlig henvendelser fra forbrukere som sitter på større bonuspoengsaldoer, og som gjerne skulle brukt dem opp, sier Iversen og legger til:
– Dette er forbrukere som også har godtatt bonuspoeng som oppgjør for korona-kansellert flyvninger. De har gjort flyselskapet en tjeneste ved å ikke kreve kontantrefusjon, sier han.
Flysmart24 har bedt Norwegian om en ny vurdering etter utspillet fra Forbrukerrådet, men selskapet har ennå ikke besvart vår henvendelse.