Wizz Air ikke slått ut – satser på flere nye norske ruter

Wizz Air skal fortsette å være en konkurrent for SAS og Norwegian, også etter at innenriks-satsingen ble lagt ned i sommer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som trodde at Wizz Air skulle dempe satsingen i Norge etter at det trakk seg ut av norsk innenriks i sommer, tar grundig feil. Selskapet satser hardt på Norge fremover og legger opp til å fly 32 ruter til og fra norske flyplasser i vinter.

Det gjør at selskapet er det fjerde største på ruter fra norske flyplasser, med bare SAS, Norwegian og Widerøe foran seg regnet etter antall tilbudte seter.

Kommunikasjonsdirektør Andras Rado i Wizz Air viser til at ruteprogrammet selskapet legger opp til, bekrefter at selskapet fortsatt har tro på det norske markedet og at det vil satse mer:

Satser videre

– Vi har en forpliktelse overfor Norge og lanserer derfor stadig flere ruter til og fra landet. Vi ga opp innenriks-satsingen, men beholder den sterke troen på det norske markedet, sier Rado til flysmart24.

Selskapet hadde på det meste 15 ruter innen Norge, og startet overraskende sin innenrikssatsing i starten av november i fjor.

Etter sju måneder med mye politisk motstand og et marked som forsvant med korona-pandemien, valgte selskapet å gi opp og flyttet sin norske base med fire fly og ansatte til andre og mer lønnsomme områder.

Skal utfordre

Flyene som ble bruk på ruter til bl.a. Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Bodø og Evenes ble sendt til selskapets nye satsing i Italia.

Selskapet forsvant imidlertid ikke fra norsk luftfart, og det er ikke småtterier Wizz Air legger opp til når selskapet nå kjører videre på norske flyplasser.

Wizz Air ønsker ikke å vise kortene sine, av hensyn til konkurransesituasjonen. Men ting er på gang:

– Jeg håper å kunne være mer konkret om kort tid, sier Rado.

Andras er derimot veldig klar på at det at selskapet trakk seg ut av rutene innen Norge, ikke er ensbetydende med at Wizz Air skal fortsette å utfordre SAS og Norwegian på ruter til og fra populære reisemål for nordmenn:

Tilbake med Syden-ruter?

– På dette stadiet kan jeg ikke kommentere noen spesifikke ruter, men jeg kan forsikre deg om at vi alltid ønsker å komme med flere internasjonale flyvninger inn i vårt norske nettverk, sier Rado.

Da Wizz Air trakk seg ut av Norge la det bl.a. flere ruter til typiske feriemål i Syden bort.

Det gjaldt bl.a. ruter som ar planlagt fra Oslo til Alicante, Las Palmas, Split og Chania på Kreta. Bare en rute til Larnaca på Kypros skal fortsatt flys, og det fra kommende sommersesong.

Andras ønsker ikke å kommentere om det er aktuelt å gjenoppta de øvrige rutene til Spania, Hellas og Kroatia, og sier at dette er noe selskapet vil komme tilbake til.

Ny Russland-rute

Wizz Air satser på å komme i gang med sin rute mellom Oslo Lufthavn og St Petersburg i Russland. Oppstarten ble stanset av pandemien, men er planlagt i gang igjen fra slutten av mars. For øvrig har selskapet ruter til Gdansk, Krakow og Poznan i Polen. Rutene til Wien i Østerrike og Budapest i Ungarn pauses frem til våren.

På Torp er Wizz Air dominerende på utlandet, og skal kommende vinter operere ruter til bl.a. Riga, Skopje, Katowice, Tirana, Sarajevo, Vilnius og Gdansk.

– De har blitt store på Torp. Slik det er nå er Wizz Air og Ryanair omtrent like store og deler utenrikstrafikken mellom seg sier markedssjef Tine Kleive-Mathisen til flysmart24.

Wizz Air flyr ellers til Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund og Trondheim. De nordligste rutene blir London Luton til Troms samt fra Gdansk til Harstad Narvik Lufthavn, Bodø og Tromsø.

Fjerde størst

Den kraftige satsingen på Norge gjør at Wizz Air er nummer fire i størrelse blant selskaper som flyr på norske flyplasser.

En oversikt flysmart24 har fått fra Avinor viser at SAS er størst med nær 6 millioner seter, Widerøe med 4,4 millioner, Norwegian med 4,1 millioner og Wizz Air med 600 000 seter. Alle taller inkludert Torp Sandefjord Lufthavn, som ikke er eid av Avinor.

Markeds- og kommunikasjonssjef Cathrine F. Framholt i Avinor sier til flysmart24 at selskapet har god kontakt også med Wizz Air med henblikk på å øke satsingen ytterligere i Norge.

– Avinor samarbeider med flyselskaper som opererer, eller ønsker å operere, ved våre lufthavner, for å sikre et godt rutetilbud nasjonalt og regionalt, sier hun.