Valgte billigste feriehotell – klaget på alt etterpå

Det meste var galt på feriehotellet på Rhodos. Svømmebassenget lå på nabohotellet. Foto: Apollo

Det var ikke mye han var fornøyd med etter Syden-ferien, nordmannen som sist høst ferierte en uke sammen med en medreisende. Det var så ille at han krevde utgiftene for hele reisen tilbakebetalt. Det får han ikke.

Mannen hadde valgt blant de billigste hotell-kategoriene da han satset på tur til Rhodos. Det var ifølge kunden ikke mye som var i orden der.

Listen over hva han mente var feil, ble etter hvert veldig lang. Så ivrig var han etter å få en lang og imponerende klageliste at han også tok med forhold som slett ikke var en del av reisebetingelsene.

Fant feil på feil

Hotellet han hadde valgt for seg og sin medreisende var hotell Nikolas, som ifølge Apollo er et hotell med 2+ stjerner, og som operatøren selv omtaler som «et enklere hotell.»

Gjesten, som likevel valgte dette og betalte litt over 7 700 kroner for to personer, hadde ventet seg mye mer.

Etter å ha sjekket hotellet fant vedkommende ut at det var feil med hotellets beliggenhet, den generelle hotellstandarden, for lang transport fra flyplassen, feil type leilighet, elendig frokost, manglende aircondition, manglende rengjøring, støy fra andre gjester, insekter på gulvet, dårlig reiselederservice, ingen telefon på rommet og dårlig internett-tilbud.

Sa nei til kunden

Han tok kontakt med Apollo både på reisemålet og hjemme i Norge, uten at han etter egne opplysninger fikk noe hjelp. Hans medreisende ble syk under oppholdet.

Han krevde pengene tilbake fra Apollo, siden han måtte bytte hotell. Også det måtte han fikse selv, klaget han, siden ingen andre klarte å oppdrive et ledig rom. Det fant han selv etter 10 minutter, opplyste han i klagen til Apollo.

Apollo avviste imidlertid kravet om tilbakebetaling, og henviste da til at hotellet de valgte var en av Apollos enkleste klassifiseringer og at dette er tydelig i presentasjonen.

Blant annet det forhold at frokost og svømmebasseng er tilbud på nabohotellet.

Ikke hans ansvar

Så ivrig var mannen med å finne feil at han i klagen også tok med at han også klaget over at det tok to timer å reise fra flyplassen til hotellet og ikke én time som oppgitt. Det er en opplysning som ikke finnes i Apollos informasjon om det aktuelle hotellet.

Apollo stiller seg også undrende til mannens vurdering om at det umulig kan være den reisendes ansvar «å sette seg inn all informasjon fra Apollo som gjelder reisen,» som gjesten skrev i klagebrevet.

Selskapet skriver i sine generelle vilkår at kunden plikter å sette seg inn de alminnelige vilkår som arrangøren har presentert om ens reise.

Nei, sa også nemnda

Det nyttet lite å sende klagen videre til klagenemnda for pakkereiser. De har falt ned på samme konklusjon som Apollo, og mener mannen ikke har rett til å få pengene tilbake.

Nemnda mener at mannen var informert om standard på hotellet og også tilknytningen til nabohotellet med hensyn til basseng og frokostservering.

I Apollos informasjon står det også at det kun er wifi i resepsjonen, og at mannen ikke har sannsynliggjort klagene over dårlig renhold, insekter på gulvet eller at det var uforholdsmessig mye støy.

Mannen får 600 kroner i kompensasjon for manglende aircondition, som eneste punkt på klagelisten. Ellers blir alt annet avvist.