Nå skal Norwegian ta i bruk Max-flyet igjen

Om kort tid får Norwegian overlevert sine to Boeing 737 Max-fly. Flytypen sto på bakken i nesten to år etter to ulykker. Foto: Norwegian

Den ulykkesbelastede flytypen Boeing 737 Max 8 er snart tilbake i Norwegians flyflåte. Selskapet har leid inn to fly av typen, og de er ifølge selskapet snart klare for overlevering.

Dermed blir Norwegian det foreløpig siste flyselskapet som tar flytypen i bruk igjen, etter at selskapet kvittet seg med alle Max-flyene i forbindelse med rekonstruksjonen og konkurs-faren.

– Dette er bra for Norwegian, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til flysmart24.

Også det nye norske flyselskapet, Flyr, har bestilt fly av den samme typen. Norwegians nye konkurrent har bestilt seks Max-fly.

Sikrer ruteprogrammet

– Avtalen er viktig i arbeidet vi gjør med å bygge en moderne og effektiv flyflåte for fremtiden og gjør det enklere for oss å justere for sesongvariasjon og etterspørsel, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, i en pressemelding onsdag.

Avtalen er slik at Norwegian betaler leie kun når flyet er i bruk.

Innleie av flyene betyr ifølge Karlsen at Norwegian kan gjennomføre det planlagte ruteprogrammet for sommeren 2022 med om lag 270 ruter i Europa.

Da Norwegian hadde flytypen i sin flåte ble det brukt på de litt lengre rutene, som bl.a. til Dubai, Kanariøyene og en periode fra Irland til USAs østkyst.

Ingen problemer

Flyanalytiker Elnæs sier til flysmart24 at det ikke har vært noen hendelser med Max-flyet siden det ble godkjent igjen og tatt i kommersiell bruk på slutten av fjoråret:

– Det har heller ikke vært noen utfordringer for flyselskapene som operer flytypen med at kunder ikke vil fly med Boeing 737 Max. Jeg tror ikke Norwegian vil oppleve noe annet med sine Max-fly. Selskapet har også fått med seg attraktive leieavtaler som gjør at selskapet kan parkere flyene når det er lavsesong, og slipper dermed å betale leie for dem. Det er gunstig for Norwegian og gir selskapet fleksibilitet om markedet og etterspørselen endrer seg, sier Elnæs.

To katastrofer

Boeings Max-fly har vært svært omstridt siden de to ulykkene med den samme flytypen i 2018 og 2019. De skjedde i Indonesia og Etiopia, og kostet 346 mennesker livet.

De to ulykkene viste seg å skyldes en programvare som fikk flyene til å vende brått nedover under bratt oppstigning.

Etter at Max-flyene var utsatt for de to fatale ulykkene, ble det forbudt å fly med flytypen globalt fra 2019 og var det i to år.

Det var forbudt å bruke inntil Boeing klarte å forbedre sikkerheten slik at tilsynsmyndighetene både i USA og Europa tillot at det ble satt inn i trafikk igjen.

Tilbudt å bytte flytype

I Europa har bl.a. Icelandair tatt i bruk Max-flyet som stadig er å se på Oslo Lufthavn, og blir brukt på selskapets rute mellom Gardermoen og Reykjavik.

«Ingen utfordringer med Max-flyene etter ny godkjenning»

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flere flyselskap, bl.a. også amerikanske United Airlines, gikk ut med tilbud til sine kunder om at de skulle få bytte billett vederlagsfritt dersom de oppdaget av flyvningen deres skulle foregå med et Max-fly, som de ikke ville benytte.

Siden har United overfor flysmart24 sagt at selskapet har opplevd svært få reaksjoner fra de reisende.

Ytterst få få har bedt om å få bytte avgang fordi de ikke har ønsket å fly med Max-flyet.