Tror det blir ny drift på Rygge igjen etter et salg

Moss Lufthavn Rygge er til salgs, og flyanalytiker tror det vil komme ny drift etter et salg. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den sivile delen av Moss Lufthavn Rygge er nå til salgs, og flere interessenter skal ha vært på besøk for å vurdere kjøp. Prosessen med å få til ny drift er derfor nå inne i det som kan være en avgjørende fase.

Jeg vil bli svært overrasket hvis ikke flyplass-anlegget blir solgt og det blir ny drift på Rygge igjen, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.

Han tror at en kjøper vil fortsette med flyplassdrift på den nå nedlagte lufthavnen, som han mener bør være et interessant kjøpsobjekt.

Har hatt «visning»

– Det er en flott flyplass med moderne infrastruktur og attraktiv beliggenhet, sier Elnæs.

Han kjenner prosjektet godt etter å ha deltatt i en nå avsluttet prosess med å få ny sivil ruteflyvirksomhet på Rygge.

Eierne, Jotunfjell Partners, lyktes imidlertid ikke etter flere års forsøk med å gjenopprette virksomheten, og besluttet seg derfor for en tid tilbake for å selge anlegget.

Nå melder lokalavisen Moss Dagblad at det har meldt seg interesserte kjøpere, og at det også har vært befaring av flyplass-anlegget av potensielle kjøpere.

Også utlendinger

Talsperson for Jotunfjell Partners, Espen Ettre, sier til at avisen at arbeidet med å selge den sivile flyplassen pågår for fullt.

Han vil ikke kommentere hvor mange som har meldt interesse og fått tilsendt prospektet, men sier at en av de interesserte er en utenlandsk aktør.

Mulige kjøpere kan bl.a. være investeringsfond.

Det er håp om å få gjennomført et salg før nyttår, av flyplassen som har ligget nede siden Ryanair la ned sin base der i 2016 og lyset ble slukket i terminalen i slutten av oktober.

Siden har minst et et par aktører jobbet med å få til ny drift, uten å lykkes.

Kan ta tid

I tillegg til salgsprosessen rundt Moss Lufthavn, har den nye samferdselsministeren også tent nytt håp for Rygge.

Like etter regjeringsskiftet sa statsråd Jon-Ivar Nygård (Ap) at han skulle vurdere om han skal be et utvalg se på om bruk av Rygge som alternativ til å bygge en rullebane nummer tre på Oslo Lufthavn kunne være et alternativ.

Nå advarer hanns statssekretær, Johan Vasara, at denne prosessen kan ta litt tid og at det ikke er avgjort at Rygge blir en del av rapporten:

– Vi skal nå ta en nøye vurdering av både mandatet og utvalget og dets medlemmer. Som vanlig prosedyre i slike saker kommer det til å ta litt tid, men vi er ivrige etter å komme i gang. Vi vil offentliggjøre utvalget på en god måte når det er klart, sier Vasara til flysmart24.

Folkelig engasjement

Håpet om å få i gang Rygge igjen har utløst et voldsomt folkelig engasjement der over 53 000 personer til nå har meldt seg inn i en Facebook-gruppe som vil jobbe for gjenåpning.

» Det er en flott flyplass…»

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat

Da de nåværende eierne i september bestemte seg for å gi opp forsøket på å få i gang ny drift, sa de også at nye eiere skulle få overta flyplass-bygningene til en rimelig pris.

I den tiden anlegget har vært stengt, har det vært holdt nødvendig ettersyn med bygningene. En del av terminalanlegget har i noen tid vært åpent som vaksinesenter mot covid-19.

Da Rygge ble lagt ned, hadde flyplassen rundt 2 millioner reisende, og med lavprisfly som de viktigste kundene.