Skyhøye smittetall og den nye virusvarianten har skapt økt frykt for smitte hos mange nordmenn som har kjøpt billetter og skal ut på reise til utlandet. Mange ønsker å avbestille, selv om de risikerer å tape alle pengene.
– Fra oktober til november registrert vi en økning på 40 prosent i antall avbestillinger under reiseforsikringen. Tusenvis av kunder ringer oss og er usikre, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til flysmart24.
Køen har ikke blitt mindre i desember. Tvert imot. Selskapet har den siste tiden registrert opptil 1 200 skademeldinger bare på en uke. I tillegg til sykdom dreier køen av kunder seg om de som vil sjekke vilkårene for å avbestille reisene sine.
Usikre og i villrede
Den kraftig stigende smitten har ikke bare gjort at folk har blitt redde for å bli syke på reise, men også å havne i tvungen karantene på reisemålene.
Det i særklasse mest populære reisemålet i det sørlige Europa, Spania, er på tå hev. Landet krever at alle som blir smittet – eller som kan mistenkes å være smittet av omikron-varianten – må isolere seg i 10 dager før de får reise hjem. Også de fullvaksinerte.
Hvis det er mistanke om omikron-varianten, må også nærkontakter isolere seg like lenge. Heller ikke for denne gruppen har det noen betydning om de er fullvaksinerte.
Har avbestilt
På sosiale medier er det derfor innlegg fra folk som forteller at de har avbestilt reisen, og tapt alle pengene. Andre vurderer å droppe reisen eller forsøke å få den utsatt på grunn av smittetrykket. De frykter også for å måtte tilbringe julehøytiden i karantene på bl.a. Kanariøyene.
Rysstad forteller at svært mange av de som nå kontakter dem er usikre og er ute etter fakta om hva forsikringen dekker, i tilfelle de velger å avbestille.
Etter at selskapet merket den store reiselysten etter gjenåpning i slutten av september, har dette snudd til usikkerhet der omikron nå forsterker folks skepsis ytterligere.
Skulle ha reist
Mange av henvendelsene gjelder reiser som skal gå på nyåret og der kundene er usikre på om de skal våge å reise. En viktig faktor for om avbestillingen gjelder er at Utenriksdepartementet har gitt reiseråd om feriemålet.
Det får følge for mange som tar kontakt:
– Det er mange meldinger om avbestillinger som vi ikke kan hjelpe til med. Har ikke UD sagt at de fraråder å reise, så skal ikke vi overprøve det. Vi har tillit til at myndighetene gjør de rette vurderingene, sier Rysstad.
Han sier at mange av reisene skulle ha gått til Kanariøyene og til Østerrike, samt weekend juleturer til København og andre storbyer i Europa.
Liten hjelp
Han sier at de fleste ringer til Gjensidige først og med spørsmål om hvordan de skal gå frem når de skal avbestille.
– Vi ber kundene sjekke med turoperatør om de har krav på refusjon, eller endring av billett når vi ser at det ikke en sak som kan bli dekket av oss, sier Rysstad.
For mange er det liten eller ingen hjelp å få på forsikringen, selv om man har avbestillingsforsikring aldri så mye. Så lenge det ikke foreligger noe reiseråd til feriestedet, gjelder dekning av utgiftene kun ved sykdom.
– Nei, man kan ikke angre seg og få penger tilbake når det ikke er reiseråd. Det er kun åtte land i Afrika UD fraråder nordmenn å reise til. Gjensidige forholder seg til UDs reiseråd når det gjelder avbestillinger, og reiserådet må foreligge på avreisetidspunktet, sier Rysstad.