Det nye norske flyselskapet Flyr har fått en tøff start. Pandemien har redusert folks reiseaktivitet, med den følge at flyene til Flyr knapt er halvfulle.
Flyr hadde totalt 51.551 reisende fordelt på 13 reisemål i desember.
– Juletrafikken sørget for en del reisende, men etterspørselen i markedet ble påvirket av økt smitte og strengere smitteverntiltak, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.
Reiser mindre
Flyr, som gjennomførte sin første flytvning 30. juni i fjor, har i dag fem operative fly. Fyllingsgraden i årets siste måned var på på 47,1 prosent. Fyllingsgraden forteller hor stor andel av antall seter som var solgt. Gjennomsnittlig fyllingsgrad siden oppstart er på 46,8 prosent.
– Anbefalingen om hjemmekontor og de nye tiltakene som kom i desember påvirket luftfarten umiddelbart. Selv i en måned som vanligvis preges av mye juletrafikk, ser vi tydelig at folk reiser mindre enn vanlig, som følge av de nye tiltakene, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.
«Dumpet ikke prisene»
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at resultatet for selskapet er som forventet, og mener at det er smittesituasjonen med omikron-varianten som fortsetter å være den store trusselen:
– Inntektene per solgte sete har derimot holdt seg stabilt i desember i forhold til november. Det er positivt og viser at Flyr ikke har dumpet billettprisene i denne måneden. Derimot tror jeg at det kan bli tøffere forhold i januar, med fortsatt lav etterspørsel og enda mer press på billettprisene. Det kan fortsette inn i februar og mars, hvis etterspørselen fortsatt preges av omikron og statlige tiltak i Norge og utenlands, sier Elnæs.
Utvider rutenettet
Siden starten har Flyr hatt totalt 275.882 passasjerer om bord. Selskapet har utvidet sitt rutenett gradvis, og skriver i meldingen onsdag at rutenettet vil bli justert fortløpende avhengig av pandemisituasjonen.
Flyr tar sikte på å øke antall fly fra dagens fem til 12 – 18 fly ved utgangen av 2022. Bl.a. har selskapet bestilt fabrikknye fly av typen Boeing 737 8 Max, som også konkurrenten Norwegian skal gjeninnføre i sin flåte.