Forbrukerrådet: SAS kan være ansvarlig for reise-kaoset

Heidi Nesttun Sund og Lars Andreas Sunde var to av ni passasjerene som havnet i trøbbel i svensk transitt da de reiste med SAS til Oslo via Stockholm. Foto: SAS/Privat

SAS avviser alt ansvar for at ni nordmenn, som reiste fra USA, opplevde å bli holdt igjen og senere utvist fra Sverige fordi de ikke hadde gyldig PCR-test. Nå mener Forbrukerrådet at SAS kan være økonomisk ansvarlig i saken fordi selskapet valgte å gi de reisende informasjon som viste seg å være feil.

Flysmart24 fortalte om saken mandag. De ni reiste med SAS til Oslo via Stockholm den 5. januar. Både hos kundesenteret og på flyplassen i Florida fikk de bekreftet at de ikke trengte å ta PCR-test som Sverige innførte 28. desember.

Dette fordi de ikke skulle inn i Sverige, men videre til Oslo, etter en kort transitt på de svenske flyplassen.

SAS: Reisendes ansvar

Denne informasjonen var feil, viste det seg. De ni ble holdt tilbake i Sverige, og grensepolitiet truet dem også med å sende dem tilbake til USA med det samme flyet de hadde kommet med fordi de ikke kunne vise negativ test.

De fikk et utvisningsvedtak mot seg, men slapp etter 5.5 timers venting inn i Sverige slik at de kunne fortsette reisen hjem til Norge. Politiet fortalte gruppen at det samme også hadde skjedd tidligere, også det med SAS.

Pressesjef John Eckhoff i SAS avviste overfor flysmart24 i går at SAS er ansvarlig for det gruppen opplevde. Han viste til at selskapet opplyser på sine nettsider at det er den reisende som har ansvaret for å holde seg oppdatert om innreiseregler på destinasjonen og eventuell transfer.

Forbrukerrådet skeptisk til SAS

Dette konklusjonen kjøper ikke juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet uten videre:

– Når SAS velger å gi råd, og disse viser seg å være utdaterte, kan det ikke utelukkes at SAS kan bli ansvarlig for å dekke de reisendes økonomiske tap. Det må kunne forventes av selskapene at de som profesjonelle aktører faktisk gir korrekt informasjon, dersom passasjerene henvender seg til dem for råd og veiledning, sier Iversen til flysmart24.

Han mener det rettslig sett er de reisendes plikt til å sette seg inn i reglene for reisen, og sørge for at de har den nødvendige vaksine- og teststatus.

Bør unnlate å gi råd

Men:

– Her har de reisende spurt SAS om veiledning, og fått et svar de har forholdt seg til. Hvis selskapene er usikre på hvilke regler som gjelder bør de unnlate å gi konkret veiledning, men heller kun henvise direkte til myndighetene for mer informasjon og veiledning, mener Iversen.

Han sier at han har stor medfølelse med forbrukerne i denne saken:

– Dette er en veldig vanskelig situasjon. Reglene for inn- og gjennomreise har i hele pandemiperioden endret seg hyppig, og varierer fortsatt mye fra land til land. I denne konkrete saken kan det også se ut til at myndighetene i Sverige var kjent med SAS sin praksis, og at de hadde oppfordret SAS til å endre informasjonen sin før disse reisende fikk en lite hyggelig mellomlanding, sier Iversen.

SAS fastholder

Når flysmart24 ber Eckhoff i SAS om å kommentere vurderingen Forbrukerrådet har gjort om saken, holder han fast på at SAS ikke er å klandre:

– Vi jobber for å sikre at våre ansatte og kunder til enhver tid har korrekt informasjon, men det er den reisende som har ansvaret for å sette seg inn i reglene ved transfer og destinasjon, samt ha korrekt dokumentasjon. Reglene endrer seg ofte og med korte frister. Vi har derfor så langt vi har kunnet, bistått passasjerene og sørget for at de kommer frem til sin endelige destinasjon hvis det oppstår et problem, som i det aktuelle tilfellet, skriver han i en epost til flysmart24.

Mandag ettermiddag ble det dessuten kjent at Sverige forbereder seg på å fjerne bestemmelsen som rammet de ni nordmennene.

Den sier at alle som skal inn i Sverige – inkludert de som skal reise via landet i transitt – må kunne forelegge en negativ PCR- eller antigentest som ikke er eldre enn 48 timer gammel.