Kaos for norske SAS-reisende – holdt tilbake i Sverige

Lars Andreas og kona Heidi (t.v.) ble holdt igjen på flyplassen i Stockholm. De, og en gruppe på seks til, hadde fått feil informasjon fra SAS om nye korona-regler i Sverige. Foto: Privat/Knut-Erik Mikalsen

De norske USA-passasjerene fikk bekreftet hos SAS at de innfridde alle krav til korona-test på sin flyreise til Norge. Det var ikke riktig. Resultatet var at de ble holdt igjen i 5,5 timer på Arlanda, og fikk utvisningsvedtak mot seg fra svensk politi.

– Vi ble sviktet og lurt av SAS. De klarte ikke å gi oss riktig informasjon om de krav som gjaldt oss som nordmenn. Da vi sto midt opp i problemene og ikke fikk reise videre fra Arlanda til Oslo, var selskapet dessuten fullstendig fraværende. De løftet ikke en finger for å hjelpe oss, forteller Oslo-mannen Lars Andreas Sunde til flysmart24.

Sammen med en gruppe på åtte andre nordmenn ble han holdt igjen i Sverige etter at flytur med SAS fra Miami. Nå er de sterkt kritisk til hvordan selskapet opptrådte, både før og etter flyvingen. De etterlyser selskapets ansvar for den informasjonen de gir sine reisende.

Hadde dårlig følelse

Hos SAS er svaret at det er den reisende selv som er ansvarlig for å holde seg oppdatert på reglene for sin reise.

Situasjonen oppsto forrige uke da gruppen skulle reise fra Miami til Oslo, via Stockholm. De ankom den 5. januar. Sverige hadde seks dager tidligere innført krav om fersk PCR-test for alle som ville inn i landet. Dette hadde SAS ifølge de reisende ikke opplyst om på sine hjemmesider.

USA-farerne var imidlertid klar over de nye reglene, men var usikre på om dette gjaldt dem siden de ikke skulle inn i Sverige. De skulle være i transitt i Stockholm før de dro videre hjem til Oslo.

De sjekket med kundeservice hos SAS, som sa at det ikke var noen ytterligere krav om testing. De spurte også da de sjekke inn på flyplassen i Miami. Der fikk de samme beskjed og stempel på boardingkortet om at alle dokumentene deres var i orden.

Oppgitt over SAS

Likevel hadde Sunde og hans kone Heidi Nesttun Sunde en dårlig følelse underveis mot Europa. Den fikk de bekreftet til fulle da de kom til Arlanda.

I passkontrollen ble straks holdt tilbake av politiet, med beskjed om at de trengte PCR-test også som gjennomreisende. Deretter ble de tatt i forvaring hos svensk politi.

De ble også truet med at de risikerte å bli sendt tilbake til USA, siden de ikke innfridde innreisekravene. En annen som ikke tilhørte den norske gruppen, opplevde å bli snudd og sendt tilbake til USA med samme fly som vedkommende kom med.

– Vi fikk et formelt utvisningsvedtak mot oss, alle sammen. Det var en meget ubehagelig opplevelse. En av de det gjaldt fikk en reaksjon, og ble syk. Heldigvis løste situasjonen seg etter 5,5 timer, og vi fikk lov til å komme inn i Sverige og reise hjem til Norge. SAS hjalp oss ikke i det hele tatt, og det er vi skuffet over, forteller Sunde som har høyeste status i SAS’ lojalitetsklubb Euro Bonus.

– SAS ikke oppdatert

Han er kritisk til hvor dårlig oppdatert et stort selskap som SAS var på reglene som gjaldt for innreise til Sverige.

– Heller ikke på nettsiden sto det noe som kunne hjelpe oss utenom en advarsel om at vi måtte sjekke krav til vårt reisemål. Vårt reisemål var Oslo. Da vi ble rammet av manglende faktakunnskap hos SAS, ble vi overlatt til oss selv. Politiet sa også til oss at de var oppgitt over SAS som fortsatte å sende nordmenn via Stockholm uten å opplyse om at de trengte PCR-test. De fortalte at de hadde hatt grupper på opptil 40 nordmenn som hadde vært i samme situasjon som oss, uten at SAS hadde endret praksis eller presisert sin informasjon, forteller Sunde som nå vil forfølge saken overfor selskapet.

Politiet forsikret dem at utvisningsvedtaket ville bli slettet straks de forlot Sverige.

SAS: Har selv ansvaret

Hos SAS sier pressesjef John Eckhoff til flysmart24 at selskapet opplyser på sine nettsider at det er den reisende som har ansvaret for å holde seg oppdatert om innreiseregler på destinasjonen og eventuell transfer.

– Det er en utfordring for både passasjerer og flyselskap med stadig nye regler. SAS har vært i dialog med svenske myndigheter og foreslått endringer for transitt-passasjerer, for eksempel at de kan teste seg ved ankomst Sverige dersom de mangler korrekt dokumentasjon. SAS jobber kontinuerlig med å gjennomgå den pandemirelaterte informasjonen i våre kanaler og i samarbeid med IATA sørge for at riktig informasjon er tilgjengelig på alle våre stasjoner i verden, sier Eckhoff.

Gjelder også transitt

Flysmart24 har også vært i kontakt med det svenske Gränspolisen.

Der sier pressetalskvinne Carina Skagerlind at politiet ikke uttaler seg om enkeltsaker, men henviser til de generelle reglene som gjelder for innreise til Sverige etter at de ble strammet inn 28. desember.

Flysmart24 har undersøkt disse svært omfattende reglene. Her går det frem at det gjelder en rekke fritak for å vise fersk PCR-test ved ankomst til Sverige, men at dette ikke gjelder reisende i transitt og som ikke bor i Sverige.

PS: I dag mandag ble det kjent at Sverige kommer til å fjerne testkravet som rammet de norske reisende. Det vil skje «med det første», sa statsminister Magdalena Andersson i dag.