Mange tomme seter – SAS tvunget til å kutte drastisk

Mange ledige seter om bord på SAS-flyene for tiden. Dette fra en avgang fra Oslo til Tromsø for noen dager siden. Foto: Privat

Den nye korona-varianten omikron har fått mange flykunder til å avlyse eller utsette sine reiser. Derfor har også SAS kuttet i sin ruteproduksjon. Ifølge en dansk avis er det snakk om så mye som 30 prosent. Også det norske markedet er rammet.

Danske Simon Pauck Hansen er konserndirektør i SAS, og sier dette om de forverrede utsiktene de kommende månedene:

– Kraftig økte smittetall har ført til et generelt fall i etterspørselen. Til noen land med kraftige tiltak har vi sett et markant fall i reiselysten. Derfor reduserer vi fra denne uken tilbudet av seter betydelig, sier Pauck Hansen til danske finans.dk.

Kutt også i Norge

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til flysmart24 at selskapet la en plan i høst med et trafikkprogram som la opp til en gradvis opptrapping.

– Med omikron ble etterspørselen lavere og vi har redusert trafikkprogrammet. Det vil si at passasjerene allerede er varslet og booket om. Det er ingen destinasjoner i Norge som er tatt bort, men vi har redusert frekvens også innlands. I tillegg er enkelte direkte-ruter til Europa pauset frem til februar, men kundene kan reise via Stockholm eller København, sier Eckhoff.

Trafikktallene for desember kom i går. De har fått alarmklokkene til å ringe: Under 1 million reisende i denne normalt travle måneden, ned fra 1,3 millioner i november.

Regner med bedring

At SAS har kuttet, kommer ikke overraskende. Flere selskap har også valgt å kutte i tilbudet på grunn av et dramatisk fall i etterspørselen.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har SAS valgt en annen strategi foran denne vintersesongen enn sin hardeste konkurrent Norwegian.

Mens Norwegian valgte å kutte drastisk i sitt rutetilbud da vintersesongen startet i slutten av oktober, valgte SAS å opprettholde et betydelig større rutetilbud.

SAS satser på et voksende marked og har økt sin trafikk de kommende månedene, og kan gå på en smell, skrev vi i midten av november.

Nå må SAS kaste inn håndkleet, og det gjelder i alle fall frem til vinterferien, sier Pauck Hansen. SAS fastholder imidlertid sin satsing frem mot våren og sommeren, og girer da rutetilbudet opp igjen.

«Norwegian var smartest»

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i WinAir har forståelse for at SAS nå blir tvunget til å kutte:

– SAS gikk for en strategi med for mye kapasitet nå i vintermåneden med tradisjonelt liten reiseaktivitet, mens Norwegian valgte å kutte i kapasiteten. SAS var ikke alene om å ha en optimistisk strategi. Ryanair gjorde det samme og har også måtte kutte betydelig i kapasiteten. I ettertid kan man nok si at Norwegian var smartest denne gang, sier Elnæs til flysmart24.

Han sier at Norwegian også har en leieavtale for mange av sine fly der man kun betaler for den tiden flyene er i drift. En slik avtale har ikke SAS.

Liten reiselyst i Norge

En annen som følger SAS tett er dem danske sjefanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank. Han er slett ikke like sikker som SAS-direktøren på at de gylne tidene vender tilbake bare vinterferien er slutt:

I en fersk analyse som flysmart24 har mottatt, heller han derimot kaldt vann i blodet på de som går rundt og tror at nordmenn og andre skandinavere er så sulteforet på å reise at de så snart mulighetene er der vil kaste seg hodestups ut i en hinsides reiseaktivitet, i pur glede over å kunne reise uten begrensninger.

«Norwegian var smartest denne gang»

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Reiseinteressen hos folk nå er relativt liten, mener Pedersen og ser på lave reisesøketall i Sverige og Danmark

– I Norge, sier han, er aktiviteten enda lavere enn i nabolandene.

Ikke stor nok

Han skriver at økt reiseaktivitet kan komme raskt, men at han ikke har spesielt stor tro på at det vil skje:

-Vi er dog skeptiske til om gjenvinningen av flytrafikken til våren og sommeren blir så mye sterkere enn tidligere forventet at den kan kompensere for det tilbakeslaget omikron-varianten, skriver han i sin analyse om SAS.