Avlyser halvparten av flyvningene etter ny korona-svikt

Flyr har kuttet kraftig i rutetilbudet de nærmeste ukene på grunn av svikt i etterspørselen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den nye korona-varianten har truffet flyselskapene knallhardt. Selskap etter selskap kutter nå i ruter og avganger for å unngå å fly med for mange tomme seter. Hos det nye norske flyselskapet Flyr forsvinner rundt halvparten av avgangene de nærmeste ukene.

At flyselskapet nå kutter hver annen flyvning, forteller klart hvor dramatisk situasjonen er. I går kunne flysmart24 fortelle at nedgangen også har truffet SAS hardt.

Selskapet må avlyse rundt 30 prosent av avgangene frem mot mars, og håper at markedet skal snu igjen i mars og april.

Halverer rutetilbudet

For Flyr er situasjonen også svært utfordrende de nærmeste ukene, og selskapet har derfor grepet til tiltak for å hindre at tilbudet skal være større enn det selskapet kan selge av billetter.

–  Vi har tatt ned produksjonen i januar og i første uka av februar med nærmere 50 prosent. Dette kommer selvsagt som en følge av redusert etterspørsel. Situasjonen vi nå har, med nasjonale tiltak, rammer også luftfarten, sier kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr til flysmart24.

Selskapet har i dag fem fly, og kuttene betyr at et par av flyene står på bakken hele tiden. Selskapet fikk det femte flyet i desember og får det sjette i løoet av januar.

Ungt selskap

Svanes vil overfor flysamrt24 ikke være konkret om hva selskapet legger opp til videre frem mot våren og sommeren:

– Vi vurderer situasjonen fortløpende og vil tilpasse produksjonen etter etterspørselen, sier hun.

En sjekk på Flys rutenett forteller om store kutt også på norsk innenriks. Rutene fra Oslo til Nord-Norge er tatt ned. Til Bodø og Harstad/Narvik Evenes er alle avganger stanset frem til 18. februar. Til Tromsø er det nå innført avganger fem dager i uken, det samme gjelder Bergen og Trondheim.

Også utenlandsrutene er redusert. Malaga flys nå to ganger i uken mot tre planlagt, mens Alicante har tre frekvenser. Nice er stanset frem til sommerprogrammet.

Får kjenne

Flyr hadde sin første avgang den 30. juni i fjor og er et av selskapene som har blitt til under pandemien. Det konkurrerer først og fremst med Norwegian, siden begge satser mest i det typisk ferie- og fritidsmarkedet.

Norwegian har også vært nødt til å kuttene denne vinteren, men selskapet hadde i utgangspunktet en lavere aktivitet enn spesielt SAS.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir forklarer slik det som skjer nå rammer alle selskap:

– Passasjertallene fra Avinor for den første uken i 2022, viser et betydelig høyere passasjervolum enn for ett år siden. Men, flyselskapene har også økt kapasiteten betydelig, i Norge og resten av Europa. Omikron-effekten på etterspørselen slår nå beina under flyselskapenes oppskalering av kapasiteten. Derfor tar Flyr og mange andre flyselskap umiddelbare grep gjennom å redusere kapasiteten, sier Elnæs til flysmart24.

Billigbilletter hjelper ikke

Elnæs sier at flyselskapene nå pøser ut billige flybilletter i håp om å lokke folk inn i flyene, men til liten nytte:

– Omikron-effekten er så ødeleggende for etterspørselen at flyselskapene ikke har noe annet valg. Markedet overflommes av lave billettpriser, men det er ikke nok til å stimulere etterspørselen i markedene. Dermed blir mange fly nå satt på bakken i en periode. Hvor lenge denne situasjonen vil vare er vanskelig å si, men det er ingen tvil om at første kvartal i år blir betydelig svakere enn forventet. For flyselskapene er det dog positivt at det blir bedre enn første kvartal i fjor, sier Elnæs.