Stadig flere norske lufthavner satset på å bygge ut sitt tilbud av utenlandsruter. Det å komme til Sør-Europa uten å måtte fly via Oslo Lufthavn, har blitt viktig i Nord-Norge. Men også utlendinger vil direkte nordover, der lokker midnattssol og nordlyset.
Tromsø Lufthavn på Langnes bygges derfor ut med en egen utenlandsterminal for å gi publikum et bedre og mer moderne tilbud, og selskapene bedre fasiliteter.
Fra sommeren av blir byen «premiert» med nok en ny flyrute, da starter det sveitsiske flyselskapet Edelweiss opp en direkterute fra Zürich til Nordens Paris.
Til vinteren, fra den 10. desember, starter det nasjonale franske selskapet, Air France, opp med en ukentlig rute til Tromsø fra Paris. Den skal flys gjennom vintermånedene.
Har mange ruter
Med den ruten er Tromsø oppe i ni utenlandsruter.
Fra før av har flyplassen ruter fra Düsseldorf (Eurowings) og Frankfurt og München (Lufthansa) i Tyskland. Det er London-rute med Norwegian, rute til Gdansk med Wizz Air fra 27. mars, Helsingfors med Finnair og Stockholm med SAS.
I tillegg har enkelte pakkereiseselskap ruter til de populære feriemålene langs kysten av Middelhavet fra den største flyplassen i Nord-Norge.
Ny terminal
Nå skjer det en stor utvidelse på lufthavnens utenlands-del, som til nå har bestått av den opprinnelige terminalen ved lufthavnen.
Artikkelen fortsetter under bildet

Det vil bygges en ny terminal på 10 000 kvadratmeter, med ny avgangshall, innsjekkingsareal, bagasjehall og sorteringshall.
Den nye terminalen vil bygges fleksibelt, slik at gatene kan endres mellom inn- og utland. I tillegg kommer det nye kommersielle arealer.
Utfordringer
I påvente av at den nye terminalen skal stå ferdig, har flyplassen etablert en midlertidig terminal som tar unna utenlandstrafikk, men også noen få innenlandsruter.
– Flytting til midlertidig terminal vil kunne medføre litt ekstra utfordringer for reisende, men dette er nødvendige tiltak for å få alt til å fungere i en byggeperiode. Vi i Avinor gjør alt vi kan for å legge til rette for at overgangen skal foregå så godt som mulig, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
Det nye prosjektet vil gi ny avgangshall, innsjekkingsareal, bagasjehall og sorteringshall.
Knutepunkt i nord
Tromsø lufthavn har en sentral rolle som landsdelens knutepunkt, spesielt for Finnmark, Troms og Svalbard.
Artikkelen fortsetter under bildet

Lufthavnen er avgjørende for å ivareta regionale interesser som befolkningsutvikling i landsdelen, næringsliv og turisme.
Reiselivet i Nord-Norge var før pandemien inne i en rivende utvikling.
I april 2018 kunne avisen Nordlys fortelle om en 45 prosents økning av utenlandstrafikken, med nye reisemål – både rutefly og charteravganger.
Så å si alt dette klappet sammen da pandemien sendte norsk og internasjonal luftfart ned i knestående. Nå er det derfor som å begynne på nytt igjen.
Storsatsing
De naturgitte utgangspunktene er likevel der.
Den tradisjonelle midnattssol-turismen om sommeren har blitt bygd ut med en storsatsing på vinterturisme.
Artikkelen fortsetter under bildet

Litt overraskende for det lokale næringslivet, har det vist seg å være enorm interesse for å oppleve vinteren i nord. Denne interessen kom for noen år siden.
Fra å være nærmest helt nedstengt i vinterhalvåret, blomstret denne aktiviteten opp og er i dag blitt en viktig tilleggsaktivitet til sommer og lys døgnet rundt.

