«Kamp om flysetene til mange reisemål i sommer»

Flyselskapene møter sommeren med betydelig lavere kapasitet enn normalt. Det kan gi skyhøye priser. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyindustrien i Europa ligger ennå med brukket rygg etter to år med pandemi. Nå er det imidlertid ting som tyder på at folks reiselyst er i ferd med å bli vekket på nytt.

– Det kan bli kamp om flyseter og skyhøye priser, mener flyanalytiker.

Foreløpig har den forventede reiseboomen ennå ikke meldt seg. Det betyr at det fremdeles er ledige seter og gode priser til de tradisjonelt mest ettertraktede stedene langs kysten av Middelhavet til sommeren.

Denne situasjonen kan imidlertid brått endre seg, men da er flyflåten så redusert at selskapene ikke har mulighet til å dekke etterspørselen etter billetter.

Grunnleggende endring

Det tror både sjefen for flyselskapet Ryanair, Eddie Wilson, og får støtte fra den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs.

Wilson sier i et intervju med nyhetsbyrået Reuters at det er i ferd med å skje en grunnleggende endring i folks virus-frykt nå.

Trusselen fra omikron-varianten er i ferd med å forsvinne. Det vil vekke folks reiselyst igjen, i en situasjon med lavere kapasitet hos flyselskapene. Han anslår at fallet i tilgjengelige seter på rundt 15 prosent.

Det vil ifølge Ryanair-sjefen føre til at prisene på reiser innen Europa vil skyte i været.

Enklere å planlegge

Flyanalytiker Elnæs tror at reiserestriksjonene, slik vil kjenner dem i dag, vil bly bygd ned gradvis. Det vil skje etter hvert som pandemiens omfang og intensitet svekkes.

Det typiske under pandemien har vært at reisende har bestilt billetter tett opp mot avgang og likevel kunnet oppnå gode priser.

– Det tror jeg vi vil se en endring frem mot sommersesongen i år. Publikum vil begynne å booke i god før avreise, noe som vil gjøre det enklere for flyselskapene å sette inn kapasitet til å dekke det meste av etterspørselen. Jeg tror likevel det vil bli kamp om flysetene til de mest populære destinasjonene i Europa i sommer. Også fra Norge, sier Elnæs til flysmart24.

Færre fly i drift

Flyindustrien har gjennomgått en kraftig omlegging siden mars 2020.

Mens markedet før pandemien var preget av en konstant overkapasitet der langt flere seter var i salg enn det var reisende, har situasjonen nå endret seg.

Flyselskapene har som følge av pandemien vært tvunget til å bygge ned kapasiteten for å kutte utgifter, og for å overleve. Det har de vært presset til i en situasjon der bunnen har falt ut av markedet.

Elnæs mener at det ikke er gjort i en håndvending å snu denne situasjonen.

Eksempel: Norwegian

Selv om flyselskapene mer enn gjerne vil være med på den forventede oppturen som kommer, er Elnæs usikker på i hvor stor grad selskapene har evne til å ta opp kampen om reisende igjen:

– Spørsmålet er hvor mye kapasitet flyselskapene har å kaste inn i markedet om det virkelig tar av i sommer. Det er betydelig mindre enn i 2019, som er det siste normalåret som vi kan sammenligne med. Bare ta Norwegian som et eksempel. Før pandemien, i 2019, hadde selskapet rundt 155 fly. I dag har selskapet 51 fly, som kanskje øker til 70-80 i løpet av 2022. Slik er det for mange flyselskap i Europa, med unntak av Ryanair, WizzAir og EasyJet. Men disse selskapene har begrenset rutetilbud i Norge, sier Elnæs.