Flystunt i 828 meters høyde – og det er ikke filmtriks

Flyselskapet Emirates vekker oppsikt med sitt reklame-stunt. Denne kvinnen står på toppen av verdens høyeste bygg, 823 meter høyt. Foto: Emirates

Det Dubai-baserte flyselskapet Emirates har klart å gjøre en av sine reklamefilmer til en stor video-hit på YouTube de senere dagene.

Den spektakulære videoen er tatt opp på toppen av verdens høyeste bygning, Burj Khalifa i Dubai, og kan i utgangspunktet virke som om den er et regelrett filmtriks. Det er den absolutt ikke.

– For å bli lagt merke til, så er det vel bare å klinke til. Med verdens høyeste bygg i hjembyen vår så kom ideen om å gjøre er stunt der, sier Norge-sjefen i Emirates, Terje Grue, til flysmart24 om bakgrunnen for det spektakulære stuntet.

Står helt på toppen

Det er laget flere versjoner av filmen. Kvinnen som er kledt ut som flyvertinne i Emirates står faktisk på det øverste tårnet på den 828 meter høye bygningen.

Det måtte lang tids planlegging og innføring av strenge sikkerhetstiltak til før opptakene kunne gjøres og for at et av verdens største passasjerfly, en Airbus A380, skulle passere bak henne.

Filmskaperne har brukt en kjent stuntkvinne i Dubai, britiske Nicole Smith-Ludvik, i rollen som kabinansatt i Emirates. Hun blir filmet på toppen mens han viser frem plakater, og så dukker det enorme A380-flyet opp i i bakgrunnen og flyr forbi henne.

– Dette er et av de mest spennende prosjektene jeg noen gang har gjort, sier hun selv om oppdraget.

Stort arrangement

–  Den første videoen gikk viralt med masse kommentarer om bruk av «green screen» – altså at kvinnen var «montert inn» og ikke faktisk sto på toppen. Den var uansett kul. Da var det ekstra morsomt å gjøre kritikerne stumme da vi publiserte filmen fra «bak kulissene», foreller Grue.

Den versjonen fortalte hvordan filmen var tatt opp, og fjernet alle spekulasjoner om at det var brukt filmtriks for å få kvinnen plassert på toppen av tårnet. 

Videoen er lansert som et reklame-tiltak for å vekke oppmerksomheten rundt Verdensutstillingen 2020 som pågår i landet for tiden. Der deltar 190 land, deriblant Norge.

Brukte lang tid

Når Emirates måtte hente inn stunt-ressurser utenfra, båndla videoen store ressurser innad i selskapet. Emirates planla stuntet i flere måneder før det var mulig å gjøre opptakene.

– Videoene er laget med utstrakt bruk av interne ressurser rundt idé og planlegging, men krevde selvsagt profesjonelle aktører for sikring, filming og senere ferdigstillelse, sier Grue.

Han forteller at planleggingen av «fly-by» over sentrum av Dubai og rundt Burj Khalifa også krevde mye planlegging.

Stengte av luftrommet

– Vi forsøker å vise dette i de to bak kulissene-videoene som finnes på bl.a. Emirates’ YouTube-kanal- Dubai fortsetter å utvikle seg for å hele tiden imponere tilreisende. Hos oss i Emirates er kunden og reiseopplevelsen alltid i fokus, og om vi klarer å bli en snakkis rundt reklamene våre, så er det en bekreftelse på suksess., sier Grue.

Luftrommet over Dubai ble stengt da filmen ble tatt opp. Det store A380-flyet måtte gjøre rundturen rundt Burj Khalifa 11 ganger før den scenen som vises på bildet ovenfor satt som den skulle.

Det antatt eneste trikset er at den store dobbeltdekkeren ikke passerer så nær bak Smith-Ludvik som det kan virke, men flyr i realiteten 600 meter bak henne.

Her kan du se en av filmene.