SAS overrasket mange da selskapet onsdag lanserte en ny langdistanserute. Valget falt på Toronto, men med avganger kun fra Stockholm og København.
Hvorfor ikke også fra Oslo? spør mange av flysmart24s lesere, som mener det vil være stor etterspørsel etter billetter på en slik direkterute fra Gardermoen.
Det er ikke SAS enig i, men sier at det kan komme andre langdistanseruter med den nye og mindre langdistanse-flytypen Airbus A321LR.
Kjappere inn i USA
Av de som har reagert på at Oslo ikke er med i ruteopplegget, viser til at en rute til Toronto vil kunne være like aktuell som mellomstasjon for videre reise inn i USA som New York er det i dag. En av de som har prøvd denne kanalen inn i USA, fra København, mener ruten vis Toronto er ideell.
– De gjør innreisekontrollen til USA der, og den tok bare et minutt i Toronto. I New York, som er vanligst å reise til når man må bytte fly til andre steder i USA, har jeg opplevd å bruke mer enn én time på det samme, skriver en av de som ønsker seg Toronto fra Oslo.
Ikke grunnlag
Andre viser til at SAS allerede har en direkterute til Miami som veksler mellom å gå fra Oslo, Stockholm og København og at en lignende løsning burde være aktuell også for den nye ruten.
Hos SAS er der derimot ingen trøst å hente.
Pressesjef John Eckhoff sier dette om hvorfor selskapet ikke har satt opp direkteavganger også fra Gardermoen:
– Bakgrunnen er markedsundersøkelser og vurderinger av passasjergrunnlaget, samt muligheter for frakt. I en totalvurdering kommer både København og Stockholm bedre ut, sier Eckhoff til flysmart24.
Kan komme andre ruter
Han presiserer at ruten til Toronto ikke blir den siste nye:
– Vi fortsetter å vurdere flere muligheter fra Oslo Lufthavn til Nord-Amerika i takt med at vi får bedre forståelse om hvordan markedsforholdene blir etter koronapandemien, sier han.
Den nye ruten starter i juni, og skal ha tre ukentlige avganger fra København og fire fra Stockholm.
Passer «smale» ruter
Airbus A321LR (long range) er et fly med én midtgang, men utstyrt med business-, Plus- og økonomi-klasse om bord.
Flyets moderate størrelse er spesiell. SAS øvrige langruter går med store fly med to midtganger – Airbus A350 eller Airbus A330.
At det dreier seg om en mindre flytype gir SAS muligheten til å fylle flyet på «smale» ruter som ikke er så trafikktunge som de som flys til eksempelvis New York og Los Angeles.